Academie Minerva op de Dutch Design Week 2023

DDW22_World Design Embassy_WDE_maxkneefel_90762.JPG

Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de negendaagse Dutch Design Week (DDW) plaats. Op dit grootste designevenement van Noord-Europa is ook Academie Minerva weer vertegenwoordigd.

Alumni Monika Romanowska (Spatial Design '23) en Marija Venckute (Graphic & Interaction Design '23) presenteren hun afstudeerwerk op de Art, Tech & Fun tentoonstelling Manifestations en zijn genomineerd voor de Young Talent Award 2023.

De Material Magic collectie van docent/onderzoeker Jack Brandsma werd gepresenteerd bij Isola Design.

marija.jpeg

Marija Venckute - You are the U in U-niverse

Marija Venckute is een Litouwse multidisciplinaire ontwerper/kunstenaar wiens werk wordt gekenmerkt door gelaagdheid, abstractie, in- en uitzoomen. Ze gebruikt multimedia zoals graphics, fotografie, bewegend beeld en installatiekunst om de veelzijdige aard van de werkelijkheid te verkennen. Marija gelooft dat door het blootleggen van verbanden en het verkennen van verschillende perspectieven, we een dieper begrip kunnen krijgen van de wereld om ons heen en ons kunnen openstellen voor doelen die voorheen vreemd waren.

Haar werk nodigt kijkers uit om nieuwe manieren van kijken te ontdekken en na te denken over de onderlinge verbondenheid van natuur, menselijk gedrag, wetenschap en spiritualiteit.

monika.jpeg

Monika Romanowska - Cocoon

Cocoon is een experimentele ruimte waar je een omgeving met weinig prikkels ervaart. Het is ontworpen om je te helpen je geest, die vaak blootstaat aan overstimulatie, tot rust te brengen. Het is een kleine eenpersoonscapsule die natuurlijke elementen gebruikt om zijn doel te bereiken.

Jack Material Magic_8731.jpg

Material Magic

De Material Magic collectie van docent/onderzoeker Jack Brandsma werd gepresenteerd bij Isola Design in de Schellensfabriek. Dit project van ontwerper, onderzoeker en docent Jack Brandsma in samenwerking met Innovatie Hub Oost Groningen (IHOG) en Academie Minerva, is een innovatief materiaalonderzoek.

Deze prototypes zijn het resultaat van uitgebreide experimenten van Brandsma en zijn studenten, gericht op het vervangen van synthetische materialen die gebruikelijk zijn in de designindustrie. De resultaten omvatten onder andere een opmerkelijke remake van de iconische Gerrit Rietveld-stoel door student Eimert Fossen, en zijn gemaakt van hennepvezels die op een slimme manier zijn samengebonden met magnesiumoxychloride (beter bekend als sorel cement) of aardappelzetmeel.

• Cultuur en Kunst