Van eindexamen-expositie naar het Groninger Museum

Kunst van Minerva alumni in het Groninger Museum

Florien Riezebos heeft met haar werk tijdens haar afstudeerexpositie een enthousiaste indruk achtergelaten bij de bezoekers. Met haar interactieve kunst betrok ze het publiek en stimuleerde ze hen om zelf ook iets artistieks bij te dragen aan de expositie. Florien wekte veel interesse met haar werk, waaronder ook die van het Groninger Museum!

florien riezebos3.jpg

Na de expositie werd Florien benaderd door het Groninger Museum met de vraag of ze mee wilde doen aan de Kinderbiënnale. Een expositie die zaterdag 9 maart 2024 van start is gegaan. Florien, net afgestudeerd aan de academie en vers in het werkveld zag dit als een mooie kans om haar carrière te kick starten en hoefde dan ook niet lang na te denken over haar antwoord: natuurlijk! Met een flinke dosis enthousiasme en passie pakt ze dit avontuur met beide handen aan.

De Kinderbiënnale richt zich in eerste instantie op een jong publiek en heeft een participatief en educatief karakter. Met een bachelor opleiding in Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, passen deze twee elementen precies in het straatje van Florien. In haar afstudeerwerk waren dezelfde participatieve en educatieve onderdelen verwerkt. Doormiddel van een opdracht liet ze haar publiek herkennen, iets maken en reflecteren op het kunstwerk. Deze elementen sluiten mooi aan bij het thema van de Kinderbiënnale: ‘A Better Place’, wat kinderen laat nadenken over de toekomst en hoe die eruit zou kunnen zien. “Meedoen aan de expositie zou me hele leuke eerste ervaringen geven in de wereld van kunsteducatie en -participatie en een belangrijke opstap bieden als kunstenaar,” aldus Florien.

De participant en de kunstenaar

Het werk van Florien laat haar publiek kijken naar natuurlijk landschap van bovenaf, zoals op een landkaart, en dan vooral naar de menselijke ingrepen die te zien zijn. De menselijke invloed is in grote mate aanwezig en vanuit vogelvluchtperspectief is dit duidelijk te zien. Daarom ligt het kunstwerk op de grond en mag de bezoeker er overheen lopen, zodat hij de kaart goed kan observeren. Ook mag hij een kleine rubbing maken, wat het reliëf van de uitsnede zichtbaar maakt: het principe van de drukkunst. Deze afdrukken worden ernaast opgehangen en vormen een soort vondstenboek. Zo wordt de bezoeker een participant en wordt het kunstwerk een constant veranderende installatie van de participant en de kunstenaar, Florien Riezebos.

• Cultuur en Kunst