Rookvrije school­terreinen: stand van zaken

• Evenement
vinkje rookvrij.PNG
  • Datum
    • datum

• Tijd
    • starttijd

• eindtijd

• Locatie

locatie

Eén van de manieren om roken tegen te gaan, is voorkomen dat jongeren beginnen met roken. Opgroeien in een rook- en tabaksvrije omgeving maakt dat kinderen en jongeren minder in de verleiding komen om te gaan roken. Een stap in deze richting was het verplicht stellen van rookvrije schoolterreinen in augustus 2020. Hoe gaat het nu met de rookvrije schoolterreinen?

Het leernetwerk Gezonde Leefomgeving Groningen (LeGro) nodigt u uit om fysiek (voorkeur) of digitaal deel te nemen aan een bijeenkomst over rookvrije schoolterreinen.

U kunt u zich hier aanmelden

Scholen hebben rookvrije terreinen op verschillende manieren tot stand gebracht. We weten dat ervaringen met rookvrije schoolterreinen verschillen. Daarnaast bestaan er verschillende perspectieven, zoals het perspectief van de medewerkers van een school, de leerlingen, ouders en omwonenden. Om van elkaar te leren, organiseren we op Wereld-niet-roken-dag een bijeenkomst. Het doel van de bijeenkomst is om met elkaar, door praktijk verhalen, kennis uit de theorie en uitwisseling van ervaringen, te leren over wat bevorderend en belemmerend lijkt te werken bij de totstandbrenging van rookvrij schoolterreinen en wat hiervoor nodig is (geweest).

Praktische informatie

De bijeenkomst is voor iedereen die betrokken is bij rookvrije schoolterreinen van het voortgezet onderwijs. We hopen tijdens de bijeenkomst zoveel mogelijk perspectieven bij elkaar te kunnen brengen. Daarom nodigen we uit: schoolbesturen, directeuren, docenten, mentoren, conciërges, leerlingen en/of ouders, omwonenden van scholen, beleidsmedewerkers, gezondheidsbevorderaar, handhavers en experts op gebied van rookpreventie. We stellen fysieke deelname op prijs, met name omdat we gezamenlijk een rondje gaan lopen over het rookvrije terrein en een digitale verbinding onzekerheden met zich mee kan brengen. Het programma van de middag ziet er als volgt uit:

Inloop

Koffie/thee

Welkom & Introductie

We starten met een introductie van het onderwerp. Wat weten we al en wat nog niet? Wat is het doel van de bijeenkomst.

15.45-16.00

Ervaring vanuit scholen

De ervaringen met het rookvrij worden van scholen, worden gepresenteerd. Daarnaast delen leerlingen ervaringen (of deelt het bestuur ervaringen opgehaald bij de leerlingen).

Implicaties van rookverboden

Waarom gaat het bij sommige scholen wel goed en bij andere niet? Wat zijn hierbij de implicaties en wat weten we vanuit de theorie/wetenschap?

Pauze en rondje terrein

We gaan een rondje op het terrein lopen om ons bewust te worden van de omgeving. Waar liggen de peuken, waar staan de borden? Welke andere manieren van communicatie worden gebruikt? Wat lijkt wel te werken en wat werkt minder goed?

Discussie

Tijdens de discussie zullen we verschillende aspecten verder uitdiepen.

17.00 - 17.15

Terugkoppeling discussie en overzicht programma’s en interventies voor rookvrije scholen

We geven een terugkoppeling van de discussie. Daaropvolgend wordt er een overzicht van bestaande programma’s en interventies voor rookvrije scholen gerepresenteerd.

Afsluiting

We sluiten de bijeenkomst gezamenlijk af. Hierbij blikken we kort terug op de bijeenkomst en geven we een blik op de toekomst van het Leernetwerk.

We hopen u 31 mei te ontvangen op het Eemsdelta College, Pastorielaan 4, 9901 CE Appingedam. Parkeerplaats is bereikbaar via de Jan Bronsweg. U kunt om het gebouw naar de hoofdingang en u daar melden bij de receptie.