Hanze alumnus showt zijn producten tijdens Dutch Design Week

Rense

​Rense van Slageren studeerde afgelopen zomer af aan de opleiding Industrieel Product Ontwerpen (IPO). Met twee van zijn ontwerpen stond hij van 22 tot 30 oktober op de Dutch Design Week in Eindhoven. “Het is fijn om te merken dat mensen mijn ontwerpen en het verhaal achter de ontwerpen weten te waarderen”, vertelt hij trots.

Tijdens zijn studie ontwierp Rense een plissékast en lamp van porselein genaamd de TUMBBL. Beide producten waren te zien tijdens de Dutch Design Week. "Ik heb veel enthousiaste reacties ontvangen", vertelt Rense. "Het is fijn om te merken dat mensen mijn ontwerpen en het verhaal achter de ontwerpen weten te waarderen." Eén van de belangrijkste redenen om aanwezig te zijn tijdens Dutch Design Week is het opbouwen van een netwerk. "Je kunt veel ontwerpen, maar als je het niet verkoopt dan heb je er niks aan. De plissékast is nu nog niet te koop, maar dat gaat in de toekomst wel gebeuren. Voor het ontwerp van de tafellamp zoek ik een bedrijf dat het op de markt wil brengen. De Dutch Design Week is dé plek om in contact te komen met de juiste mensen."

Japanse inspiratie

Het ontwerp van de plissékast was Rense zijn afstudeeropdracht. "De kast moet een plek zijn om spullen te eren", vertelt hij. "Ik heb mijn inspiratie uit Japan gehaald. Daar gebruiken ze de mooiste lijsten om schilderijen te eren. Dat wil ik met de plissékast ook benadrukken. Je moet de kast zien als een lijst voor de spullen die erin bewaard worden. De plissékast is geïnspireerd op het werk van de bekende Japanse modeontwerper Issey Miyake. Hij stond bekend dat hij plissékleding ontwierp met ribbels en sleuven. Dat heeft het ontwerp van mijn plissékast ook."

Rense ontving een 9,3 als eindcijfer voor zijn afstudeeropdracht. "Ik ben ook echt supertrots op het resultaat. Ik ben nu de laatste hand aan het leggen aan een documentaire over mijn afstudeerproject, waarin de verschillende fases van het ontwerp worden uitgelicht. Zo ben ik bijvoorbeeld in Bosnië geweest om te kijken hoe het hout voor mijn plissékast verwerkt wordt. Dat heb ik ook op film kunnen vastleggen."

Natuurlijke grondstof

De TUMBBL ontwierp Rense samen met @studiozand uit Amersfoort. De lamp is handgemaakt van porselein en bestaat uit onderdelen die gemakkelijk gedemonteerd, vervangen en gerecycled kunnen worden. "Het ontwerp heb ik gemaakt en @studiozand heeft de lamp geproduceerd. De lamp staat voor de balans tussen people, planet en profit. Met TUMBBL probeer ik een voorbeeld te creëren voor een heldere consumptiemaatschappij. We hebben de lamp bewust gemaakt van porselein, omdat het een natuurlijke grondstof is. We weten waar het materiaal vandaan komt en hoe het wordt bewerkt. Daarnaast zijn ze bij @studiozand ver in het hergebruiken van porselein. De lamp wordt geleverd met een materialenpaspoort en verstuurd in een myceliumverpakking gemaakt van paddenstoelen. Dat is het meest duurzame alternatief voor piepschuim", besluit Rense.

• Cultuur en Kunst