Nick Marsman en Tom Hendrikse winnen goud op NK Cross

Nick marsman
Tom Hendrikse

De topsportstudenten van de Hanzehogeschool deden van zich spreken tijdens het NK Cross in Hellendoorn. Student fysiotherapie Nick Marsman (links op de foto) rende naar het goud op de korte cross, ALO-student Tom Hendrikse (rechts op de foto) was de snelste op de lange cross.

Fotobron: Erik van Leeuwen
Tekst: Emiel Venema

Het was alweer de derde keer dat Nick Nederlands kampioen op de korte cross werd. “Ik denk dat ik meer aanleg heb voor de cross,” vertelt Nick. “Het gaat mij beter af op de cross dan op het vlakke.” Het parcours van het NK had 50 hoogtemeters per ronde en een zandkuil waarin het 20 meter omlaag en omhoogging. Nick: “Daar moet je goed in zijn en daarnaast is de ondergrond ook anders dan op de baan. Je hebt gras en zand. De tactiek is ook verschillend. Je moet op het juiste moment aanvallen.”

Nick wist waar hij tijdens het NK moest toeslaan, in de zandkuil. “Ik had in december al een proefevenement in Hellendoorn gelopen,” legt hij uit. “In de zandkuil moesten we de twintig meter omhoog afleggen in 15 seconden. Bovenaan waren de benen helemaal verzuurd. Ik weet dat normaal gesproken iedereen het dan even relatief gezien rustiger aan doet. Ik liep nu in tweede positie en zette volle bak aan, ook al was ik ook vermoeid. Zo kon ik meters pakken.”

EK Cross

Aan het einde van het jaar hoopt Nick voor het eerst mee te doen aan het EK Cross. Daarvoor kan hij zich kwalificeren tijdens de Warandeloop in Tilburg. In het verleden kwam Nick niet in aanmerking voor het EK omdat de Atletiekunie geen lopers voor de korte cross afvaardigde. “De korte cross op het EK is een estafetterace met twee heren en twee dames. De Atletiekunie koos hier nooit voor. Mogelijk gaat dit komende winter veranderen. Dan gaan de nummers één en twee van de Warandeloop naar het EK. Dat wordt dan zeker wel een hoofddoel.”

Studie fysiotherapie aan de Hanzehogeschool

Nick zit in het derde jaar van de studie fysiotherapie aan de Hanzehogeschool. “De combinatie is best wel goed te doen,” zegt Nick. “Zeker in het eerste en tweede jaar in de topsportklas. Dan hadden we college tussen half elf en half drie. Dat sloot mooi aan op de trainingen.” Nick is tegenwoordig al gauw richting twintig uur in de week kwijt aan training. Dat is inclusief reistijd. Soms moet Nick een studieles laten schieten omdat deze samenvalt met een training. “En als een les verplicht is, of ik heb een toets, dan ga ik niet trainen. Soms mis ik een praktijkles. Dan vraag ik aan mijn studiegenoten wat ik heb gemist. Ik merk dat het zo goed te doen is.”

Ook goud voor Tom Hendrikse

Net als Nick slaagde Tom Hendrikse er ook in goud te winnen in Hellendoorn. De ALO-student aan de Hanzehogeschool was de sterkste op de lange cross. Tom maakt sowieso een sterke periode door. Zo wist hij onlangs ook de Nacht van Groningen te winnen. Binnenkort vertelt Tom in een video hoe hij hardlopen met een studie aan de Hanze combineert.

• Sport en Gezondheid