Bob en Marijke winnen eerste Jeannette Doornenbal­prijs

  • Nieuws
JD-prijs1.jpg

Op 22 juni ontvingen Marijke Grotenhuis en Bob Kolsters de Jeannette Doornenbalprijs voor hun project ‘Van leerplicht naar ontwikkelrecht’. De docenten koppelen kinderen die niet in het onderwijssysteem passen aan studenten van Academie Minerva of het Prins Claus Conservatorium, om ze door kunst te motiveren en inspireren weer naar school te gaan en enkele successen te laten beleven.

Wie heeft een wezenlijke bijdrage geleverd aan het inclusief opgroeien van kinderen? Wie heeft aangetoond in staat te zijn om samen te werken vanuit meerdere disciplines zodat ieder kind gezond, veilig en kansrijk opgroeit? Wie geeft een vervolg aan het levenswerk van Jeannette Doornenbal? Tijdens de laatste ‘HAPje onderzoek’, de maandelijkse lunchbijeenkomst van het Expertise Centrum Healthy Ageing, van dit schooljaar, reikte Petra Smeets de allereerste Jeannette Doornenbal prijs uit aan logopedist en medeoprichter van de Hanze Ontwerpfabriek Marijke Grotenhuis en Bob Kolsters, docent Research & Development aan Minerva  Academie voor Popcultuur. Het College van Bestuurslid eert met een beeldje en een bedrag van 500 euro niet alleen de twee docenten, maar ook voormalig lector Jeannette Doornenbal. ‘Van leerplicht tot ontwikkelrecht’ is met kop en schouders glimmend door de criteria gelopen’, glundert Jeroen Pronk, directeur van Centre of Expertise Healthy Ageing.

Samenwerken met kunst en cultuurinstellingen

Marijke Grotenhuis en Bob Kolsters zijn trots op de pluim voor hun project. Marijke: ‘In 2019 hadden we tijdens de conferentie ‘Van leerplicht naar leerrecht’ iedereen aan tafel uit de drie noordelijke provincies die zich bezighoudt met het thuiszitten van kinderen. Met de ambitie: nul thuiszitters. Vanuit die conferentie zijn we met twaalf partijen blijven samenwerken. Kunst is een fantastisch medium om kinderen te inspireren. Maandag 19 juni hebben voor de vijfde keer een expositie in samenwerking met het Drents Museum, in Podium Zuidhaege in Assen mogen openen waarin de thuiszitters samen met studenten Minerva hun werk kunnen tonen én hun proces hebben kunnen vertellen.’

Innovatiewerkplaats

‘Bij lokale kunstprojecten zie je vaak dat als de kunstenaar weg is het project ook stopt’, vult Bob Kolsters aan. ‘Dat willen we niet. We vroegen ons af: hoe kunnen we het blijvend een plek in de wereld geven? We gaan het project duurzaam maken door er een Innovatie Werkplaats (IWP) van te maken. Er liggen genoeg uitdagingen op het gebied van zorg en onderwijs. We hebben nu een kunstroute, maar we denken ook aan een sportroute of aan een verhalenroute. Er is nog zoveel mogelijk. De instellingen en opvanglocaties ontvangen ons met open armen. Dit is meteen ook een oproep aan docenten die ideeën hebben voor deze kwetsbare doelgroep. Wij gaan het komende schooljaar flink aan de slag om hier een IWP van te maken. Jullie zijn van harte uitgenodigd om contact met ons op te nemen.’

Jeannette Doornenbal
Dr. Jeannette Doornenbal (1954-2021) was pedagoog. Zij werkte sinds 2006 als lector Integraal Jeugdbeleid – Opvoeding, Onderwijs en Opvang aan de Hanzehogeschool Groningen. Tevens was Jeannette trekker van het thema Participeren & Leren, een van de onderzoeksthema’s is in het Hanze Centre of Expertise Healthy Ageing. Naast haar werkzaamheden voor de Hanzehogeschool was Jeannette Doornenbal voorzitter van het wetenschapsteam van PACT, een landelijk project Samen werken voor jonge kinderen. Op 12 maart 2021 is Jeannette Doornenbal overleden aan de gevolgen van longkanker

Interessegebieden

  • Cultuur en Kunst
  • Onderwijs en Opvoeding