Hanzestudenten behalen succes op World University Games

Willemijn Muggen in de boot
Kylian Bulthuis in actie op de judomat

“Een heel vette bijzondere ervaring. Het is een bizar groot evenement, enorm goed georganiseerd.” Duidelijker kan Willemijn Muggen de World University Games Summer 2023 niet omschrijven. In het Chinese Chengdu behaalde de studente Verpleegkunde aan de Hanzehogeschool met roeien een fraaie zilveren medaille.

De pas aan de ALO afgestudeerde Kylian Bulthuis wist met judo geen eremetaal te behalen, maar kan met een vijfde plaats toch trots terugkijken op een unieke Universiade. De World University Games Summer worden om de twee jaar gehouden en staan bekend als de Olympische Spelen voor studenten. Dat het een megaevenement is merkte Kylian meteen bij aankomst op het vliegveld van Chengdu. “Daar stonden mensen van de organisatie allemaal te zwaaien toen we aankwamen. Ze hielpen met het dragen van de bagage en onder beveiliging werden we naar de bus gebracht. Onderweg stond alles in het teken van de World University Games. Overal hingen vlaggen. Dat was heel indrukwekkend.”

Atletendorp

De deelnemers aan de Universiade werden ondergebracht in een atletendorp en ook daar leek het wel alsof het om de Olympische Spelen ging. “Heel mooi om met zoveel verschillende mensen in het atletendorp te zitten”, vertelt Willemijn. “Dat we aan het eten waren in de foodhallen en zoveel verschillende mensen zagen. Mensen met verschillende achtergronden, andere sporten en andere landen.”

Grootse openingsceremonie

De openingsceremonie overtrof daarna alle verwachtingen van Willemijn en Kylian. Willemijn: “De openingsceremonie was zo groot! We reden met honderden bussen naar een stadion. Alle wegen waren voor ons afgesloten. In dat stadion werden we begeleid naar onze vlag. In een lange stoet liepen we daarna naar een ander stadion waar we werden ontvangen door tienduizenden mensen. Dat was echt bizar. Zoveel mensen en zoveel licht en vuurwerk.”

In het bijzijn van Xi Jinping, de president van China, werden de World University Games Summer 2023 geopend. “Ik was echt een beetje in shock toen we binnen kwamen lopen”, kijkt Kylian terug. “Het was een groot atletiekstadion met zeker 30.000 man op de tribunes. Het was echt heel groot.”

Zilveren medaille voor Willemijn

De openingsceremonie was een hoogtepunt, maar het echte hoogtepunt moest voor Willemijn, lid van de Groninger roeivereniging Gyas, nog komen. Dat was het winnen van een zilveren medaille met roeien. In de finale van de vrouwen twee zonder moest Willemijn met haar roeipartner Wia Ruiter alleen China voor laten gaan. “Dat was echt heel vet. Op vrijdag was de race voor lanes. Dan roei je voor de beste baan in de finale. We wisten van tevoren niet echt hoe we ervoor stonden, maar het bleek dat we heel goed meekwamen. We konden gewoon voor de medailles gaan.”

Natuurlijk hadden Willemijn en Wia wel gekeken tegen wie ze moesten roeien. “Echt wel goede meiden. Meiden die bijvoorbeeld op het WK -23 waren gestart. En China had een ploeg van de bond heen gestuurd dus dat was pittige concurrentie.” Willemijn roeide in de finale lang op de derde plaats, achter Duitsland. “We bleven bij hen in de buurt en hadden het gevoel dat we ze konden pakken. Dat je dat samen aan het doen bent. Over de finish komt en het gevoel hebt dat je het samen hebt geflikt. Dat is heel vet.”

Sterk begin van Kylian op de judomat

Ondanks een fikse verkoudheid begon Kylian sterk aan het judotoernooi in de klasse tot 100 kilogram. In de eerste ronde versloeg hij een jongen uit Oekraïne en in de tweede ronde een judoka uit Tsjechië. In de kwartfinale was de latere kampioen Falk Petersilka uit Duitsland echter te sterk voor Kylian. “Het was net een moment dat ik verkeerd instapte en een punt tegen kreeg. Toen was het klaar.”

Kylian kon daarna door in de herkansingen en kwam tegenover een judoka uit Moldavië te staan. Toen kwam het besef dat een medaille dichtbij was. Kylian won van Iurie Mocanu en moest om brons judoën tegen de nummer één geplaatste Gonchigsuren Bathkyak uit Mongolië, een voormalig Grand Slam-winnaar. “Ja, echt een heel goede judoka”, weet Kylian. “Hij was ook een maatje te groot voor mij. Maar zo werd ik toch vijfde op het wereldkampioenschap voor studenten.”

Veel steun van de Hanzehogeschool

Kylian is net voor de zomer afgestudeerd aan de ALO. “Ik zei tijdens de diplomering al dat ik tijdens de World University Games de Hanzehogeschool nog één keer kon promoten. Dat ik het op deze manier heb kunnen doen is helemaal top.” Kylian kijkt positief terug op zijn studietijd aan de Hanzehogeschool. “Ik kreeg veel steun vanuit de Hanzehogeschool en ik had studiegenoten die mijn traject begrepen. Het was heel fijn om dat te ervaren. De Hanzehogeschool dacht mee in het verplaatsen van opdrachten en toetsen. Of ik kon even videobellen als ik in het buitenland was voor judo. Ik had alleen maar studiebegeleiders die volledig achter mijn dubbele traject stonden.”

• Sport en Gezondheid