Berber Ludema: studente Verpleegkunde in de internationale judo-scene

Berber Ludema.jpeg

Het is sportief gezien een drukke, maar ook mooie tijd voor studente Verpleegkunde Berber Ludema. Berber deed onlangs mee aan het EK Judo -21 in Den Haag en ze komt begin oktober ook in actie op het WK voor junioren in de Portugese stad Odivelas.

Het EK Judo -21 was voor Nederland zeer succesvol met drie gouden medailles. De deelnemers werden in Den Haag door het thuispubliek uitzinnig toegejuicht en ondersteunt. Berber, die uitkomt in de klasse tot 78 kilogram, ervoer het zelf. “Er was heel veel publiek”, vertelt ze. “En als je dan op kwam lopen en je naam werd genoemd, hoorde je iedereen tekeergaan. Dat was een heel leuke ervaring.”

Over haar prestatie op het EK was Berber minder tevreden. Na winst in de eerste ronde op Maria-Nicoleta Valpusin uit Griekenland verloor ze in de tweede ronde van de Poolse Aleksandra Turek. “Qua judo ging het wat minder. Ik had er mee uit kunnen halen dus daar baal ik wel van.”

Kritische blik op eigen prestatie

Het zat Berber qua loting ook niet mee want de Poolse stond nummer één op de ranking. “Ik had niet de beste loting, maar ik had er wel meer uit kunnen halen', is ze zelfkritisch. “Ik begon sterk, had ook een duidelijk plan over hoe ik het aan moest pakken tegen haar. Maar ik liet de pakking iets te makkelijk glippen. Daarvoor ging het dus wel goed, had ik controle over de partij. Dat was dus jammer.”

Berber wist zich vrij snel over de teleurstelling van de uitschakeling heen te zetten, al ging dat niet gemakkelijk. “Het was lastig omdat ik er lange tijd naar had toegewerkt. Gelukkig heb ik het WK straks nog.” De goede prestaties van de Nederlandse judoka’s overall tijdens het EK hielpen ook bij de verwerking van de vroege eliminatie. “Ik ben een beetje schor door het aanmoedigen”, zegt ze lachend.

Balanceren tussen topsport en studie

Berber stipte het al aan: het WK Judo -21 dat van 4 tot en met 7 oktober plaatsvindt in Odivelas in Portugal. Daar ligt straks de focus op. “Maar eerst moet ik alles weer even op een rijtje zetten, ook qua studie”, geeft Berber aan. “En ik maak weer wat tijd voor mijn sociale contacten want dat schoot er, door het EK en de voorbereiding daarop, even bij in.”

De combinatie van topsport en studie is veelal geen eenvoudige, weet ook Berber. Maar omdat het EK direct na de vakantie plaatsvond, ondervond haar studie Verpleegkunde er geen hinder van omdat ze zich tijdens de vakantieperiode kon voorbereiden op het toernooi. “Voor het WK wordt het wel lastiger", weet Berber. “Maar ik ga proberen het zo goed mogelijk te communiceren met de opleiding. Dankzij de topsportregeling van de Hanzehogeschool is er ook ruimte. Dat scheelt wel.”

Berber deed eerder dit jaar mee aan diverse European Cups en moest dus veel reizen. “Ik had het geluk dat het deze keer niet samenviel met toetsen. Maar als dat wel zo is, mail ik naar Arjan Taaij (topsportcoördinator Hanzehogeschool, red.). Dan kan er meestal wel wat geregeld worden en dat scheelt een hoop stress. Dan is het ook écht geregeld. Dat geeft rust.”

Verwachtingen van WK in Lissabon

Straks reist Berber dus naar Portugal voor het WK Judo voor junioren. “Voor het EK had ik een perfecte voorbereiding dus voor het WK ga ik hetzelfde doen en zelfs nog een tandje erbij. Het is moeilijk om verwachtingen uit te spreken. Je kan geluk hebben met je loting, maar je kan ook pech mee hebben. Ik ga er open in en met mijn coach Marcel Joling de beste voorbereiding doen die mogelijk is. Meer kan ik aan de voorkant niet doen.” En dan wellicht revanche op de Poolse Aleksandra Turek? “Ik hoop dat ik haar weer tegenkom. De volgende kaar pak ik haar!”

• Sport en Gezondheid