Historische medaille voor atlete en Hanze-studente Jetske van Kampen

Jetske van Kampen

Een historische zilveren medaille. Dat leverde de prestatie van Hanze-studente Jetske van Kampen (uiterst rechts op de foto) op tijdens het EK Cross op het onderdeel mixed-relay. In Brussel deed Nederland, met Jetske, voor het eerst in de historie mee op dit onderdeel en meteen eindigde TeamNL op het podium.

Tekst: Emiel Venema
Fotobron: BSR Agency

Jetske kwam op het loodzware parcours in de schaduw van het Atomium in Laekenpark als tweede in actie namens Nederland. Zij zorgde er met een prima race voor dat Nederland uitzicht hield op het podium. Uiteindelijk maakte slotloper Bram Anderiessen het uitstekend af, met een tweede plaats achter winnaar Frankrijk tot gevolg.

De laatste honderden meters van Andriessesen beleefde Jetske vol spanning. “We wisten wel dat Bram kans maakte op een medaille. Daar hadden we echt op gehoopt. We zagen dat de Britten eindigden met een vrouw, maar dat we hen nog zouden pakken had ik echt niet verwacht. Deze tweede plek is echt heel mooi.”

Geen moment om te herstellen

Jetske was zoals bijna alle deelnemers helemaal kapot na haar race. “De kwalificatierace was de Warandeloop in Tilburg,” vertelt ze na de race nog nahijgend. “Dat was een vlak parcours zonder modder. We wisten dat het hier vol modder zou liggen dus we hadden 18 millimeter onder onze spikes. Dat was wel een voordeel want ik zag niet iedereen met zoveel millimeter lopen. Maar je had geen moment om te herstellen want je gaat heuvelop en je loopt in de modder waarin je continu wegzakt. Het was gewoon echt heel zwaar. Ik ben nog nooit zo moe geweest na een cross.”

Met het winnen van de zilveren medaille zorgde Jetske met haar teamgenoten voor een unieke prestatie. “Het is de eerste keer dat Nederland een team stuurde voor de estafette omdat de bond eerder nooit zoveel vertrouwen had in ons. Dat we ons met de top vijf zouden kunnen meten. Maar nu staat er een enorm sterk team en gaat het supergoed.”

Heel fijn gevoel van racen

Jetske loopt ook wedstrijden op de baan, maar de cross lijkt haar meer op het lijf geschreven. “Het is een heel andere tak van sport”, weet Jetske. “Op de cross heb je snelheid, uithoudingsvermogen en kracht nodig. Er stonden hier meiden aan de start die op de baan een veel snellere pr hebben. Die versla ik hier gewoon. Ik vind de cross ook heel leuk om te doen. Je loopt veel vrijer, wordt niet telkens geconfronteerd met de tijd. Dat geeft een heel fijn gevoel van racen.”

Jetske volgt sinds dit collegejaar de HBO Master Data Science for Life Sciences aan de Hanzehogeschool. “Vorig jaar rondde ik mijn bachelor biotechnologie af en ik ben nu aan het doorstuderen omdat studeren beter te combineren is met topsport. Op dit moment volg ik de studie voltijd. Het is een moeilijke studie, maar tot nu toe is het wel te doen.”

• Sport en Gezondheid