Melissa Wijfje wil in 2026 op de Olympische wand van het ACLO Sportcentrum

Melissa Wijfje Januari 2024.jpg

Melissa Wijfje rondde in 2023 met succes de studie commerciële economie aan Johan Cruyff Academy, onderdeel van de Hanzehogeschool, af. Op de schaats ging het door een blessure echter lange tijd wat minder. Haar vierde plaats op de 1500 meter tijdens de NK Afstanden op de valreep van 2023 laat zien dat ze op de weg terug is. Een plek op de Olympische wand van het ACLO Sportcentrum lonkt.

Tekst: Emiel Venema
Fotobron: Neeke Smit

Eind 2021 mistte Melissa tijdens het Olympisch Kwalificatietoernooi op tweehonderdste seconden de Olympische Winterspelen in Peking. Ze ging als reserve wel naar China, maar kwam niet in actie tijdens de Spelen. Het voelde, omdat ze er zo dichtbij zat, logischerwijs als een teleurstelling.

Teveel druk op het scheenbeenvlies

Graag had Melissa zich in het seizoen 2022-2023 willen revancheren. Een vervelende blessure gooide echter roet in het eten. “Er zat teveel druk op het scheenbeenvlies”, legt ze uit. “Het duurde anderhalf seizoen voordat goed duidelijk werd wat er aan de hand was. Voordat we hebben doorgepakt en ik werd geopereerd. Dat was in april. Vanaf dat moment heb ik kunnen opbouwen.”

Normaal gaat het herstel na zo’n operatie vrij snel, al binnen drie weken. Maar omdat Melissa een lange periode met de klachten schaatste, werd het een probleem in bijvoorbeeld de aansturing op de schaats. En ook mentaal had het invloed. “Het werd een groter aspect dan alleen het scheenbeenvlies”, zoals ze het zelf omschrijft. “Ik ben er elke dag mee bezig om dat beter te krijgen.”

“Soms zijn er dagen dat het been nog steeds niet lekker mee werkt. Dat ik het idee heb dat het niet klopt. Ik krijg het wel beter onder controle. In een training kan ik ook steeds makkelijker schakelen. Dat ik wel weer op de goede manier de slag heb. Maar het is nog niet vanzelfsprekend dat het elke training goed gaat. Je kunt het vergelijken met lopen. Dat het voelt alsof je niet meer normaal kunt lopen. Niet bij elke stap, maar zo nu en dan een keertje.”

Niet ver van podiumplaats

Dat Melissa de stijgende lijn weer te pakken heeft, liet ze onlangs zien tijdens de NK Afstanden in Heerenveen waar ze vierde werd op de 1500 meter, 36-honderste seconden achter nummer drie Antoinette Rijpma-de Jong. De eerste drie gaan naar de WK Afstanden, medio februari in het Canadese Calgary. Melissa zat daar dus niet ver vanaf. “Als je het vergelijkt met het OKT van twee jaar geleden dan is het nog ver weg”, is Melissa realistisch. “Toen zat ik er tweehonderdste vanaf. Een kleine halve seconde is niet zomaar iets. Daar moet ik nog aan werken.”

“Soms doe ik nog een stapje terug, maar ik denk dat ik met de 1500 meter heb laten zien dat ik er weer tussen sta en dat ze weer rekening met mij moeten houden.” Melissa was daarom toch blij met haar schaatsen in Thialf eind december. “En dat ik zeven rondjes goed heb geschaatst op de 3 kilometer,” voegt ze eraan toe. “Dat geeft vertrouwen en daar kan ik verder mee werken.”

Hulp van de Hanzehogeschool

Melissa kan zich nu helemaal richten op de schaatssport want ze voltooide vorig jaar met succes de studie commerciële economie aan de JCA. “Het is nu wel een soort van gemis. Nu zit ik de middagen en de avonden die ik erin stak vooral thuis. Vorig jaar had ik nog wat te doen. Nu zit ik voor me uit te staren”, vertelt ze met een knipoog. “Ik vind het niet heel erg. hoor. Ik heb er vijf jaar hard aan getrokken om het voor elkaar te krijgen. Dan is het mooi dat het ook gelukt is en dat ik met alle hulp van de Hanzehogeschool het af heb kunnen ronden. Het is wel lekker om even wat minder te moeten naast het schaatsen.”

Melissa komt dit seizoen nog in actie tijdens de komende twee World Cups in respectievelijk Salt Lake City (VS) en Quebec (Canada). Daarnaast is ze reserve op de 1500 meter tijdens de WK Afstanden. Tevens zijn er tijdens het NK Allround in Heerenveen nog twee plaatsen te verdienen voor het WK Allround in het Duitse Inzell. Melissa heeft dus nog wat om voor te schaatsen.

Milaan 2026

De zon begint sportief gezien dus voorzichtig weer te schijnen voor Melissa. Op de wat langere termijn heeft ze dan ook haar pijlen gericht op de Olympische Winterspelen van Milaan in 2026. Mocht ze daar op het ijs komen, dan zal ze een plek krijgen op de Olympische Wand in het ACLO Sportcentrum. Melissa: “Dat mist inderdaad nog. Dat moet gewoon. De vorige keer hebben die twee-honderdsten mij ervan afgehouden. Het zou mooi zijn als dat lukt.”

Melissa was van 2021 tot 2023 hét gezicht van de topsportstudenten van de Hanzehogeschool. In onderstaande video vertelt ze hoe de topsport met een studie aan de Hanze combineerde.

Melissa Wijfje Zaanlander

• Sport en Gezondheid