Topsport­studenten in het zonnetje gezet door gemeente Groningen

sportpenningen 2023 Gem Gron.jpg

Op het Stadhuis in Groningen zijn onlangs de jaarlijkse sportpenningen van de gemeente Groningen uitgereikt. In totaal vielen acht individuele sporters en twee teams in de prijzen voor hun sportieve prestaties in 2023. Onder hen ook (oud-)topsportstudenten van de Hanzehogeschool. De penningen werden uitgereikt door sportwethouder Inge Jongman.

Onder de individuele sporters bevinden zich roeier Jelle Bakker en hoogspringster Britt Weerman. Jelle studeert Sport Studies aan de Hanze. Hij won vorig jaar zilver tijdens het WK -23 in het Bulgaarse Plovdiv. Britt behaalde een zilveren medaille tijdens het EK Indoor Atletiek in Istanbul. Om zich volledig op de sport te richten heeft zij haar studie commerciële economie aan de Johan Cruyff Academy (JCA) op dit moment even op pauzeren gezet.

Eén van de sportploegen is Groningen Atletiek dames. Zij werden vorig jaar Nederlands kampioen Teams. Die titel was mede te danken aan de inbreng van Danara Stoppels (op de foto vierde van rechts). Danara, vierdejaars studente commerciële economie aan de JCA, was de beste op het onderdeel discuswerpen en zorgde zo voor het maximale aantal punten. Dominique Veninga, alumna Verpleegkunde, leverde met een derde plaats op de 400 meter ook een belangrijke bijdrage.

Criteria

De gemeente reikt de sportpenningen uit aan individuele sporters en teams die een 1e, 2e of 3e plaats hebben behaald bij Europese – of Wereldkampioenschappen of bij de Olympische Spelen. Ook wordt de prijs uitgereikt aan Groninger sportteams die Nederlands kampioen zijn geworden. Bij de genomineerde sporters is het een voorwaarde dat hun sport door NOC*NSF als topsportdiscipline is erkend.

Talentontwikkeling centraal

Groningen wil jonge topsporters stimuleren en aanmoedigen hun talenten te ontwikkelen. Wethouder Inge Jongman: "In ons topsportbeleid staat talentontwikkeling centraal. Daarom ben ik ook zo trots op deze sportprestaties, want de basis voor deze prestaties is uiteindelijk in Groningen gelegd. Om onze waardering te tonen reiken we daarom jaarlijks de sportpenningen uit."

• Sport en Gezondheid