Tijd voor Toekomst: elk kind verdient dezelfde kansen
- Nieuws
Niet ieder kind heeft dezelfde kansen. Sommigen gaan na school naar muziekles of een sportclub, maar voor anderen zit dat er niet in. Daar zit iets scheef, want elk kind verdient het om te ontdekken waar het goed in is, om te dromen en zichzelf te ontwikkelen. Tijd voor Toekomst maakt dat mogelijk. Een kansrijke start voor elk kind in Groningen? Challenge accepted!
Als Aly (12) uit groep 8 van Kindcentrum Houwingaham in Bad Nieuweschans vertelt over Tijd voor Toekomst, begint hij meteen te glimlachen. ‘Mad Science vond ik het leukst’, vertelt hij enthousiast. ‘Dan deden we proefjes, bijvoorbeeld over licht. We leerden welke kleuren licht heeft en hoelang het duurt voordat het op aarde komt.’ Zijn moeder Tineke Postema vult aan: ‘Aly doet vanaf groep drie mee aan Tijd voor Toekomst. Hij zit nu in groep acht. In die vijf jaar heeft hij al van alles gedaan: schaatsen, survival, toneel, sport, natuurkunde en scheikunde. Hij vindt het ontzettend leuk.’
Tijd voor Toekomst is een verrijkte schooldag die aansluit bij de visie van de school en de behoeften van de leerlingen. Het project loopt inmiddels in alle tien gemeenten van Groningen Voor veel mensen op het Groningse platteland is het moeilijk om hun kinderen te laten meedoen aan activiteiten, zegt Tineke. ‘Lang niet iedereen kan dat betalen of organiseren. Dan is het mooi dat er zo’n verrijkte schooldag is en alle kinderen dezelfde kansen krijgen. Dat ze hun talenten kunnen ontdekken, of dat nou bij techniek, kunst of sport ligt.’ Voor directeur Anja Korteweg is dat precies waarom de school in 2019 als eerste in de provincie meedeed aan Tijd voor Toekomst.
‘Het draait om het verbreden van je horizon’, zegt Anja. ‘Soms ontdekken kinderen talenten waarvan ze zelf niet wisten dat ze die hadden. We laten ze kennismaken met van alles: van kunst en cultuur en sport en bewegen tot en met wetenschap en techniek. We hebben kinderen gezien waarvan we dachten: dit is niks voor hen. En dan staan ze ineens op het toneel en spelen ze een prachtige rol. Soms moeten ze even over een drempel en dan ontdekken ze: dit is leuk, hier ben ik goed in.’ In overleg met leerlingen en ouders zorgt een coördinator, een vakleerkracht die de kinderen goed kent, voor een gevarieerd aanbod op woensdag- en vrijdagmiddag. Eerst is er een gezonde lunch, daarna een activiteit. Verder kunnen kinderen extra sporten en komt er voor bovenbouwleerlingen een beroepencarrousel waarmee ze kennismaken met verschillende beroepen.
De Hanze is vanaf het eerste uur bij Tijd voor Toekomst betrokken. Het begon met de pilot op de school van Anja in Bad Nieuweschans, waar onderzoekers van de Hanze de invoering en ontwikkeling van de verrijkte schooldag onderzochten. Samen met het schoolteam, regionale bedrijven, ouders en kinderen werd geëxperimenteerd met verschillende invullingen van de verrijkte schooldag, op zoek naar wat het beste werkte. Geïnspireerd door de goede berichten uit Bad Nieuwschans werden steeds meer scholen enthousiast. Ondertussen zijn er in alle tien gemeenten van Groningen verrijkte schooldagen,
Studenten van verschillende opleidingen van de Hanze doen praktijkonderzoek om te kijken wat nog verbeterd kan worden. Ze onderzoeken bijvoorbeeld de effecten van beweegprogramma’s, hoe gezonde voeding bijdraagt aan concentratie en hoe ouders beter kunnen worden betrokken bij de schooldag van hun kind. ‘Dat gebeurt niet vanachter een bureau, maar op de plekken waar het speelt: in de klas, op het schoolplein en aan de gesprekstafel met leerkrachten en kinderen’, vertelt projectleider en onderzoekcoördinator Sanne Visser. ‘Zo leren studenten hoe hun kennis uit de opleiding direct verschil kan maken in de praktijk. Tegelijkertijd krijgen scholen wetenschappelijk onderbouwde inzichten waarmee ze hun aanpak verder kunnen verbeteren. Onderwijs, onderzoek en praktijk versterken elkaar. Het is leren mét elkaar en ván elkaar.’
Kinderen die meedoen aan Tijd voor Toekomst leren samenwerken, ontdekken nieuwe interesses en zien dat leren leuk kan zijn. Het programma draagt bij aan een sterkere, gezondere en kansrijkere regio waarin elk kind, ongeacht achtergrond en woonplaats, de mogelijkheid krijgt om te ontdekken wie het is en wat het kan worden.
De wereld verandert snel. En de regio staat voor grote uitdagingen: van energietransitie tot zorginnovatie en van leefbaarheid tot digitalisering. Samen met bedrijven, overheden, organisaties, inwoners, studenten en onderzoekers werken wij aan slimme oplossingen die het dagelijks leven beter maken. Voor de regio én met de regio. Benieuwd hoe wij nog meer samenwerken aan wat voor jou belangrijk is? Ontdek het op www.hanze.nl/challenge.
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?