Nieuwe unieke grensverleggende minor Expeditie het Gezonde Noorden van start

minor het gezonde noorden.jpg

In het eerste semester van 2023 start de nieuwe minor Expeditie het Gezonde Noorden.

Het unieke aan deze grensverleggende minor is dat studenten van het Noorderpoort, de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen gezamenlijk werken aan oplossingen van complexe maatschappelijke problemen op het gebied van gezondheid. En dan specifiek in de regio Appingedam.

Regio Appingedam

Noord-Nederland staat onderaan in de vergelijkende tabellen over de gezondheid van inwoners in Nederland. Als er niets verandert, dan wordt het Noorden geconfronteerd met blijvende ongezondheid, bovengemiddelde zorgkosten, maar ook een achteruitgang in algemeen welzijn. In de regio Appingedam heeft de aardbevingsproblematiek ook een sterke invloed op de mentale gezondheid van de inwoners. Daarom werken studenten niet alleen voor maar ook samen mét inwoners aan complexe gezondheidsvraagstukken in deze regio.

Samenwerking studenten

Studenten organiseren hun samenwerking zelf en brengen hun eigen kwaliteiten in om doelen te bereiken. De taakverdeling wordt niet vooraf vastgelegd, maar wordt door de studenten zelf afgestemd en sluit aan bij de kwaliteiten, vaardigheden en kennis van de betrokken studenten. De studenten werken samen met burgers en organisaties aan innovatieve en passende oplossingen voor complexe gezondheidsproblemen.

Leeruitkomsten

Een student ontwikkelt zijn/haar eigen professionele identiteit in de context van een complexe gezondheidsvraagstuk, door ontwerpgericht onderzoek te doen. En ze leren met en van elkaar door te werken in het innovatieve ecosysteem.

Hanzehogeschool positief

Dominicus Kamsma, Dean Academie Gezondheidsstudies: “De minor is een mooi voorbeeld van interprofessioneel leren in een leergemeenschap waarin universitaire, hbo- en mbo-studenten samen in de regio oplossingen bedenken voor complexe gezondheidsvraagstukken. De Hanzehogeschool bouwt graag samen met studenten, professionals, medewerkers en partners mee aan een krachtige regio. Deze minor draagt daar aan bij.”

Naar de minor Expeditie het Gezonde Noorden

• Sport en Gezondheid