22 november is het Koploper Alumni-Netwerk Noord-Nederland (Het KANNN) officieel gelanceerd! Tijdens het allereerste grote netwerkevent voor deelnemers aan de Koploperprojecten vierde we dit met een spetterend optreden. Het evenement bood een middag vol inspiratie, vermaak, gezelligheid en kennisdeling voor zo'n 130 duurzame ondernemers.

Het Koploperproject en het ontstaan van Het KANNN

Docent-onderzoeker Kyra Luijters ging in gesprek met Jaap de Vries (van DZyzzion, grondlegger en landelijk coördinator Koploperprojecten). Jaap startte in 2010 met de Koploperprojecten en vertelde hoe het project in bijna 14 jaar tijd tot meer dan 500 bedrijven en organisaties wist uit te groeien. Steeds vaker kwam het verzoek van Koplopers om een eigen netwerk te starten, om onderling kennis en inspiratie uit te wisselen en met elkaar zaken te doen.

Jaap kende lector Margreet Boersma van het Lectoraat Duurzaam Financieren en Ondernemen al geruime tijd en vroeg haar om dit nader te onderzoeken. De uitkomst was heel positief, waarop samen met een aantal Koplopers besloten werd om een alumni-netwerk op te zetten, exclusief voor deelnemers aan de Koploperprojecten. Zo ontstond Het KANNN!

Het KANNN wel!

Tijdens het event ging Margreet Boersma in haar keynote ‘Het KANNN wel’ in op de worsteling van ondernemers om te verduurzamen in het huidige economische systeem en hoe de weg naar een bloeiende duurzame economie eruit kan zien.

De Lawei

Enige jaren geleden deed Schouwburg De Lawei in Drachten zelf mee aan een Koploperproject. Extra bijzonder dus om daar onze lancering te vieren.

Dat De Lawei ook duurzaam bezig is, konden de bezoekers aan vanalles merken. De catering was duurzaam (vegetarische hapjes), maar ook konden Koplopers de expositie Plastic Fantastic bekijken, die vorige week net is geopend. Wat een prachtige match!

Winnaars van de Koploperprijs

Door de jaren heen zijn er al heel wat Koploperprijzen uitgereikt aan Koplopers die de beste communicatieopdracht maakten, binnen een groep. Romke de Jong, 2e kamerlid en zelf een van de eerste Koplopers, ging in gesprek met zes winnaars, met vragen als wat hen motiveert, inspireert, maar ook wat er lastig is aan duurzaam ondernemen.

Kennissessies

De aanwezigen konden deelnemen aan twee van de vier kennissessies over actuele onderwerpen:

1. CSRD en je organisatie: over wat de aankomende rapportageverplichting vanuit de EU over duurzaamheid betekent voor Nederlandse bedrijven en organisaties. Door Marjolein Groot Rouwen, registeraccountant en docent accountancy van de Hanzehogeschool / Het KANNN en Harry Marissen van Bentacera (ook een Koploper) en tevens expert sustainability bij Zero CO2.

2. Circulair ondernemen: met veel kennis, tools en voorbeelden van hoe je dit als ondernemer praktisch kunt aanpakken. Door Bart Volkers van Circulair Friesland/Groningen en Floris van Dijk van Groningen Werkt Sllim.

3. Samen slim inspelen op de energietransitie: en vooral welke mogelijkheden er zijn op technisch en juridisch vlak om met bedrijven samen oplossingen te vinden voor de problemen met netcongestie. Door Ceciel Nieuwenhout, expert energierecht van de Rijksuniversiteit Groningen en gemeenteraadslid voor GroenLinks in Groningen.

4. Psychologie achter duurzaamheid: hoe krijg je je medewerkers en je klanten mee? Wat maakt veranderen lastig? Wat helpt daarbij? Door Emil Bosloper, klimaatcoach Klimaatgesprekken en Kyra Luijters, docent Toegepaste Psychologie van de Hanzehogeschool / Het KANNN.

Spetterende slotact en lancering van Het KANNN

Voor de spectaculaire slotact wachtte entertainer Niek Boes de bezoekers in de plenaire zaal op, als robot uit de toekomst. We hebben het tenslotte over toekomstbestendigheid. Met een boeiende act vol ongelofelijk knappe stemgeluiden en effecten nam hij het publiek mee in de wereld van duurzaamheid. Tijdens de slotact werd de 500e Koploper onthuld: Wouter Stadhouders van StadLandWater. Tot slot werd met een drukop een rode knop officieel Het KANNN gelanceerd!

• Economie en Bedrijf