Het EduSTA project in vogelvlucht

  • Nieuws
EduSTA afsluitende foto 2025.jpg

In juni 2025 komt het Erasmus+ project EduSTA tot een einde. Hanze was de Nederlandse partner in deze zogeheten European Teacher Academy, gericht op onderwijs voor duurzame ontwikkeling (ESD). Drie jaar lang werkte de Hanze samen met partners uit Finland, Zweden, Spanje en Tsjechië aan het versterken van docentcompetenties voor duurzaamheid – en de erkenning daarvan via digitale badges. Projectleider Elles Kazemier blikt terug op drie jaar kennisdeling, samenwerking en inspiratie rond onderwijs voor duurzame ontwikkeling. 

“De uitwisseling met partners in het buitenland voelt als een verrijking,” zegt Elles Kazemier. “Door co-creatie werk je vanuit verschillende perspectieven en dat geeft nieuwe inzichten.” In Finland zijn docenten bijvoorbeeld gewend om badges te behalen als erkenning voor verdere professionalisering. In veel andere landen leeft dat minder. 

Focus op docentcompetenties voor duurzaamheid 
Binnen EduSTA lag de nadruk op het ontwikkelen van een gedeeld raamwerk voor docentcompetenties rondom ESD. Hanze had hierbij een leidende rol in het ontwerp van leertrajecten. Ook werd gekeken naar hoe digitale open badges kunnen helpen bij de erkenning van professionele ontwikkeling. 

Binnen de Hanze werden drie pilots uitgevoerd. Het ESD Atelier was een intern trainingsprogramma voor docenten uit het hoger onderwijs, waarin deelnemers in zeven sessies werkten met concepten en modellen voor ESD. Daarnaast konden collega’s zelfstandig badges behalen, wat uiteindelijk door 25 medewerkers werd gedaan. 

Een derde pilot vond plaats in Girona, waar Hanze een trainingsprogramma verzorgde voor docenten van de lokale partnerinstelling. Hier stond ‘toekomstdenken’ centraal – een manier van werken waarbij verbeelding van mogelijke toekomsten wordt ingezet om bewuster keuzes te maken in het heden. 

De samenwerking met partners leverde niet alleen nieuwe inzichten op, maar leidde voor Elles ook tot concrete acties: “Het is vooral zinvol om als leergemeenschap samen te leren en stappen te zetten in het bedenken hoe je een essentieel thema als duurzaamheid verder kunt brengen in je onderwijs. Met als opbrengst inhouden, aanpakken en assessmentvormen die je als docent kunt toepassen in je eigen onderwijssetting.” 

Een nieuwe tool: Library Guide 
Een concrete spin-off van het project is de Library Guide Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling, ontwikkeld met de HanzeMediatheek. De online toegankelijke gids bundelt bronnen die gebruikt zijn bij het ontwerpen van leertrajecten en badges – van beleidskaders tot werkvormen – en is bedoeld voor iedereen die onderwijs over duurzaamheid (her)ontwerpt. Elles noemt het een waardevolle opbrengst die inmiddels “een schat aan nuttig materiaal” bevat. De bronnengids is blijvend te vinden op de mijnHanze startpagina 

Vervolg: SDG Atelier en Europese netwerken 
Na afloop van EduSTA blijft de Hanze actief met ESD. In het najaar van 2025 start een nieuw programma: het SDG Atelier, waarin een nieuwe groep docenten werkt aan reflectie, ontwerp en implementatie van onderwijsinterventies binnen het thema duurzaamheid. 

De band met de Europese Teacher Academies-groep blijft bovendien bestaan. Deze groep, onderdeel van het European School Education Platform (ESEP), telt inmiddels veertig aangesloten instellingen. 

Elles ziet dat EduSTA op allerlei manieren doorwerkt: “Ik zie het als heel waardevol dat de deelnemers en trainers van de ESD Atelier pilot nog steeds bij elkaar komen in een ‘samenwerkplaats ESD’ om elkaar te blijven inspireren en van en met elkaar te leren. Dat is uiteindelijk waar het om draait bij onderwijsinnovatie – over de muren van je eigen instituut kunnen verbinden op thema's die ertoe doen.” 

Interessegebieden

  • Aarde en Milieu
  • Onderwijs en Opvoeding