Ruimte voor muzikaal spel in klaslokalen
- Nieuws
Hoe richten we klaslokalen in basisscholen zo in dat ze geschikt zijn als muzikale experimenteeromgevingen? Per 1 september start het onderzoek Ruimte voor muzikaal spel dankzij een KIEM-MV-subsidie van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA.
Veel muziekdocenten geven les in ruimtes die daar niet voor gemaakt zijn. Dit beperkt hun mogelijkheid voor creatieve en experimenterende muzieklessen. In het ontwerponderzoek Ruimte voor muzikaal spel ontwikkelt de Hanze met praktijkpartners flexibele en verplaatsbare prototypes van materialen en ruimtelijke inrichtingen die muzikaal spel faciliteren, de muzikale beleving van kinderen vergroten en geluidsoverlast verminderen. Het plan is om een flexibel in te zetten tool-kit te maken waarmee muziekdocenten zelf de mogelijkheid hebben de inrichting van de ruimte verbeteren en creatieve muzieklessen mogelijk maken. Zowel binnen als buiten het klaslokaal.
Onderzoekers Corinne van Beilen en Liesbeth Betten zijn vanuit Kenniscentrum Kunst & Samenleving verbonden aan het project. Hierbij wordt nauw samengewerkt met Lectoraat Facility Management van het Kenniscentrum Noorderruimte, Hanze leergemeenschap Idiocultureel Muziekonderwijs en de Hanze Innovatiewerkplaats Campus Design en met praktijkpartners All Inclusive Music, VRIJDAG en Lot to Learn.
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?