Verhalen van kracht en kwetsbaarheid

  • Nieuws
cover verhalen van kracht en kwetsbaarheid.jpg
Vera de Vries

Tijdens het maandelijkse HApje Onderzoek van het Centre of Expertise Healthy Ageing, waar Hanze-onderzoekers van en met elkaar leren, is de verhalenbundel “Verhalen van kracht en kwetsbaarheid” feestelijk gelanceerd door Vera de Vries, onderzoeker bij het lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving.

Het boek bundelt persoonlijke verhalen van leerkrachten die dagelijks werken met kwetsbare leerlingen. Zij delen hun ervaringen, uitdagingen en inzichten over hoe zij, vaak met vallen en opstaan, het verschil proberen te maken in de klas. De verhalen, over onder meer een leerling met een oorlogstrauma, een leerling met de diagnose ADHD en een leerling die slachtoffer is van fysieke en verbale mishandeling, bieden een realistisch en inspirerend beeld van het onderwijs aan kinderen voor wie leren en opgroeien niet vanzelf gaat.

“Met dit boek willen we laten zien hoe ingewikkeld én mooi het werken met kinderen kan zijn,” zegt Vera de Vries. “Juist wanneer het niet vanzelf gaat, komen kracht, kwetsbaarheid en veerkracht samen.”


Praktisch en reflectief hulpmiddel voor iedereen die werkt met kwetsbare kinderen

De publicatie maakt deel uit van het onderzoeksproject ‘Interacties in de klas en mentale gezondheid van kwetsbare leerlingen’. Naast de verhalen bevat het boek verdiepende vragen, opdrachten, tips van leerkrachten, leestips en voorbeeldantwoorden. Daarmee vormt het een praktisch en reflectief hulpmiddel voor Pabo-studenten, (startende) leerkrachten in het regulier en gespecialiseerd basisonderwijs, en voor trainers, opleiders en pabo-docenten.

Met “Verhalen van kracht en kwetsbaarheid” draagt het lectoraat bij aan meer bewustzijn en handelingskracht bij professionals die werken met kwetsbare leerlingen.

Benieuwd naar de verhalenbundel?

De bundel en de bijbehorende PowerPointpresentaties kunnen worden gedownload via de projectpagina onder de kop 'Resultaten':

Klik hier

Contact