Best Research Award voor onderzoek naar inter­professionele identiteit in Türkiye

  • Nieuws
UTEK 2025

Tijdens het vierdaagse XVth National and 1st International Medical Education Congress (UTEK’25) in Istanbul heeft Hanze onderzoek naar interprofessionele identiteit in de Turkse context de Best Research Award ontvangen. Het project werd geïnitieerd door dr. Giray Kolcu en dr. Mukadder İnci Başer Kolcu van de Süleyman Demirel University, in samenwerking met onderzoekers van diverse Turkse universiteiten.

Het onderzoek is gebaseerd op de psychologische theorie van interprofessionele identiteit, de Extended Professional Identity Theory (EPIT), ontwikkeld in Groningen door senior onderzoeker Jan-Jaap Reinders, samen met lector Wim Krijnen, die van onschatbare waarde was voor de psychometrische instrumentontwikkeling die dit onderzoek mogelijk maakte.

De erkenning door UTEK’25, hét toonaangevende nationale en internationale congres voor medisch onderwijs in Türkiye, onderstreept de toenemende relevantie van interprofessioneel leren en samenwerken in een land met meer dan 120 medische faculteiten. Dankzij dit onderzoek is het nu voor het eerst mogelijk om interprofessionele identiteit als psychologische toestand valide te meten binnen de Turkse context.

Achtergrond: UTEK’25

UTEK is het grootste Turkse congres op het gebied van medisch onderwijs en brengt jaarlijks honderden experts, docenten, onderzoekers en beleidsmakers samen. Het congres fungeert niet alleen als kennisplatform, maar ook als katalysator voor onderwijsinnovaties binnen de gezondheidszorg. De tiende editie (UTEK’25) vormde een mijlpaal door voor het eerst een expliciete internationale dimensie toe te voegen, waardoor samenwerking tussen landen verder wordt versterkt.

Wat is interprofessionale identiteit volgens EPIT?

De Extended Professional Identity Theory (EPIT) is de eerste psychologische theorie die verklaart hoe interprofessionele identiteit kan ontstaan en hoe deze leidt tot betere interprofessionele samenwerking en teamprestaties in de zorg.

De kern van EPIT is dat professionals zich niet alleen kunnen identificeren met hun eigen beroep (zoals verpleegkunde, fysiotherapie of geneeskunde), maar óók een gedeelde interprofessionele identiteit kunnen ontwikkelen. In de psychologie wordt de groep waarmee iemand zich identificeert een ingroup genoemd.

Lees meer over EPIT en interprofessioneel samenwerken binnen de Hanze

Waarom is dat belangrijk?

Uit sociale en neuropsychologische studies is bekend dat mensen:

  • geneigd zijn ingroup-leden te vertrouwen en voor te trekken;
  • informatie en beslissingen eerder met hen delen;
  • outgroup-leden als minder nabij ervaren, wat bij competitie of bedreiging van groepsbelangen kan leiden tot spanningen en conflicten (“ingroup-outgroup mechanisme”).

Binnen en buiten de zorg, waar teams bestaan uit leden van verschillende beroepsgroepen, kan dat tot samenwerkingproblemen leiden.

EPIT laat zien hoe professionals een interprofessionele ingroup kunnen vormen: een gedeelde identiteit waarin teamleden elkaar als ‘wij’ gaan zien, over beroepsgrenzen heen. Dit zorgt voor meer positieve communicatie, beter afgestemde besluitvorming en hogere teamprestaties en meer tevredenheid voor zowel zorgverleners als zorgontvangers.

Cross-cultureel inzicht: leren van Türkiye en daarbuiten

Dankzij vergelijkend onderzoek met landen zoals Türkiye, waar interprofessionele samenwerking nog in opbouw is maar snel terrein wint, kunnen onderzoekers verschillen in context, cultuur en organisatie identificeren. Deze inzichten helpen om:

  • lokale maatwerkoplossingen te ontwikkelen;
  • beter te begrijpen hoe identiteitsprocessen werken in unieke omgevingen met eigen gewoonten;
  • nationale en regionale implementaties te versterken.

De samenwerking rond EPIT breidt zich inmiddels uit naar Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen en partners van STARS EU, waardoor een internationaal netwerk ontstaat voor onderzoek naar interprofessionele identiteit.

Internationale impact

De ontwikkeling van valide meetinstrumenten voor interprofessionele identiteit, mede dankzij de bijdragen van lector Wim Krijnen, maakt het mogelijk om wereldwijd identiteitsprocessen te onderzoeken en te vergelijken. Hierdoor kunnen landen, regio’s en zorginstellingen beter begrijpen hoe interprofessionele samenwerking zich ontwikkelt, welke factoren deze versterken en hoe teams effectiever kunnen functioneren.

De Best Research Award op UTEK’25 bevestigt opnieuw de wetenschappelijke en maatschappelijke waarde van dit onderzoeksgebied en de impact die wij als Hanze kunnen maken.

Contact