“Stel aan iedere werknemer oprecht de vraag: Hoe gaat het met je?”
- Docent
Guy was tot 2 jaar geleden, 10 jaar lang directeur van het Geluks Instituut, onderdeel van de Erasmus Universiteit. Werkgeluk begint bij een Ondernemer, (HR)manager of Bedrijfskundige die zichzelf eerst eens goed tegen het licht durft te houden: Waar staat de organisatie voor, wat voor leidinggevende wil ik zijn?
Hoe houd jij je professionals vast? En hoe werf je nieuwe professionals? Het is soms moeilijk om nieuwe medewerkers aan te trekken, dus is dat iets om even goed over na te denken. Bedrijfseconoom Guy van Liemt is expert werkgeluk. Hij weet dat investeren in werkgeluk financieel zeer rendabel is en je dringt personeelsverloop, ziekteverzuim plus het aantal veiligheidsincidenten drastisch omlaag. Tel uit je winst!
Werkgeluk lijkt een vaag begrip. Guy was tot 2 jaar geleden, 10 jaar lang directeur van het Geluks Instituut, onderdeel van de Erasmus Universiteit. Werkgeluk begint bij een Ondernemer, (HR)manager of Bedrijfskundige die zichzelf eerst eens goed tegen het licht durft te houden: Waar staat de organisatie voor, wat voor leidinggevende wil ik zijn?
Pas als je die vragen eerlijk hebt beantwoord ben je klaar voor vermenselijking van jouw onderneming en het creëren van werkgeluk. Het besef dat gelukkige medewerkers, met zo min mogelijk zorgen, zowel binnen als buiten het werk, beter presteren en loyaler zijn, is de afgelopen eeuw behoorlijk verdrongen door de efficiency gedachte: zoveel mogelijk verdienen met zo min mogelijk kosten, inclusief personeelskosten. Veel ondernemers roepen wel: “Mijn belangrijkste assets zijn mijn mensen”, maar handelen daar niet echt naar.
Nu zie je dat aandacht voor het werkgeluk weer toeneemt. Corona heeft ons gewezen op het belang van mentaal en fysiek welzijn van de medewerkers en de mogelijkheden om werk en privé beter te verenigen. Ook verwisselt men tegenwoordig sneller en gemakkelijker van baan. Vanwege de schaarste op de arbeidsmarkt, vooral van technisch personeel, willen bedrijven hun werknemers graag vasthouden en jong talent binnenhalen. Hoewel goede salariëring bijdraagt aan het werkgeluk is dat niet de enige oplossing. Een medewerker moet zich vooral gewaardeerd en goed in zijn vel voelen. Dan is er sprake van werkgeluk en presteert hij of zij – en daarmee het bedrijf – beter.
Het creëren van werkgeluk begint met de gewetensvraag: Wil ik ècht goed zijn voor mijn mensen? Het moet vanuit je hart komen, anders val je zo door de mand. Dus heb je jezelf kritisch tegen het licht gehouden en wil je met veranderingen binnen de onderneming werkgeluk realiseren? Dan is mijn tip: Stel iedere werknemer in een persoonlijk gesprek oprecht de vraag: Hoe gaat het met je? Vroeger vond men: werk en privéleven dienen strikt gescheiden te blijven. Maar het privéleven kan het werk enorm beïnvloeden Misschien heeft de werknemer een ziek kind thuis, moet hij mantelzorgen voor een ouder, zijn er ruzies, financiële zorgen of is er een verslavingsprobleem.
Burn-outs uiten zich vaak op het werken, maar gaan niet zelden gepaard met privéproblemen. Vanuit goed werkgeverschap zou je je moeten willen verdiepen in: Hoe kan ik zorgen dat deze werknemer het geluk hervindt? Om je medewerkers het allerbest te laten presteren moet je oog hebben voor het ‘totale mens-principe’, zoals Louis van Gaal dat noemt. Je hoeft natuurlijk niet zelf de psycholoog te spelen of je inhoudelijk te bemoeien met de problemen van je medewerker, je kunt wel hulp faciliteren. Regel een coach of hulpverlener. Of, indien het probleem werk gerelateerd is, kijk of je zaken anders kunt organiseren, met jobcraften, het aanpassen van roosters of het aanbieden van een cursus of opleiding.
Ervaart zo’n werknemer deze steun als positief dan is het automatisch gevolg: betere prestaties, minder fouten op het werk en dus ook minder veiligheidsincidenten en minder kans op uitval of vertrek. Activeer extra uitgaven, die hierbij horen, als lange termijn investering. Steek meer energie in het geluk van jouw medewerkers, je ziet, aan de grafiek die ik heb gemaakt, dat je bedrijfsresultaten daarvan profiteren. En jouw medewerkers worden je topambassadeurs, naar baanzoekende talenten toe, maar ook richting jouw klanten: Dit is een goed bedrijf, wij werken hier graag en voor een goeie baas!”
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?