
Maruya Schotanus
Opleidingscoördinator
Wat moet onze school met dyscalculie?
Opleidingscoördinator
Moeten we overstappen op een volledig digitale methode? Wat moet onze school met dyscalculie? Hoe gaan we om met ‘Passende Perspectieven’? Wat hebben de referentieniveaus onze school te zeggen? En hoe dagen we sterke rekenaars uit? Als Rekencoördinator kun je antwoord geven op deze vragen en lever je een wezenlijke bijdrage aan de ontwikkeling van de school.
Binnen de opleiding Rekencoördinator besteden we aandacht aan beproefde vakdidactische inzichten en leerlijnen in het reken-wiskundeonderwijs. Daarbij sluiten we aan op de actuele ontwikkelingen als de referentieniveaus rekenen, Passende Perspectieven, onderzoekend leren, digitale onderwijsmaterialen, resultaatgericht werken, rekenbeleidsplannen, het handelingsgericht werken in het rekenonderwijs, het protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) en bovenpresteerders in de reken-wiskundeles.
Deze opleiding heeft als doel leerkrachten te scholen voor de taak van Rekencoördinator in de eigen basisschool of op bovenschools niveau.
Ieder dagdeel heeft een inhoudelijk thema. Welke thema’s dat zijn is onderwerp van gesprek tussen opleiding en deelnemers, want naast tien thema’s die altijd onderdeel uitmaken van de opleiding, kunnen er zes thema’s gekozen worden uit een tiental andere thema’s die voor de opleiding zijn uitgewerkt.
In de eerste helft van de opleiding ligt de nadruk op ontwikkeling van de persoonlijke competenties. Interactieve presentaties, practica en praktijkopdrachten zijn gericht op versterking van de eigen gecijferdheid en verdieping van de vakdidactische kennis en vaardigheden. De centrale vraag is steeds: Hoe pas ik het geleerde toe in mijn eigen school?
In de tweede helft van de opleiding verschuift de aandacht van de eigen gecijferdheid en vakdidactiek naar collegiale consultatie en rekenbeleid. De opleiding richt zich dan meer op de ontwikkeling van de hele school. Centrale vragen zijn dan:
Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs die met plezier het vak reken-wiskunde beoefenen, die collega’s met rekenen willen helpen en die het reken-wiskundeonderwijs binnen de eigen school op een hoger plan willen tillen.
Voor deze opleiding heb je een hbo bachelordiploma leraar basisonderwijs (Pabo) nodig.
Wil je samen met collega's dit traject volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in een andere opleiding op maat? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.
Deze opleiding start 1x per jaar.
Hieronder een overzicht van alle startdata.
Het intakegesprek is op vrijdag 19 september 2025 en de start op vrijdag 10 oktober 2025. De volledige planning voor studiejaar 2025-2026 vind je hier.
Deze opleiding wordt gegeven in Groningen op de Hanze, Pedagogische Academie, Zernikeplein 9.
Deze opleiding duurt in totaal 9 maanden.
Deze post-hbo-opleiding heeft een belasting van 350 studiebelastingsuren (incl. 8 bijeenkomsten, intakebijeenkomst, zelfstudie, praktijkopdrachten en samenstellen portfolio). Elke deelnemer bouwt een portfolio op met uitwerkingen van praktijkopdrachten en de ontwikkeling van het rekenonderwijs op de eigen school. Het portfolio en de feedback van de docent(en) dienen als basis voor het tussen- en eindassessment. Hierin toont de deelnemer de eigen ontwikkeling op het terrein van de specifieke competenties aan.
In studiejaar 2025-2026 bedragen de kosten € 2.600,-, inclusief cursusmateriaal (met uitzondering van literatuur) en catering.
Opleidingscoördinator
Op donderdag 4 december is er een Informatieavond voor professionals. Stel je vragen over de inhoud, toelatingsvoorwaarden, financiering en aanmeldprocedures. Ontdek of de opleiding bij je past en welke mogelijkheden er zijn om de volgende stap in je carrière te zetten.
Meer informatie en aanmelden