'Ik ben heel anders naar het rekenonderwijs gaan kijken'

  • Alumnus aan het woord
Hanze Annemarie Tol - CORE - Website.jpg

Annemarie Tol is werkzaam als leerkracht op obs De Beelen in Tolbert en mag zich sinds 2024 ook Rekencoördinator noemen. Ze vertelt, net als kerndocent Richard Doornbos, over haar persoonlijke ervaringen.

De ene school noemt het rekenspecialist, de andere school rekencoördinator. Hoe dan ook: in deze rol ben jij adviseur en vraagbaak voor je collega’s als het om rekenen gaat.  In onze opleiding Rekencoördinator leer je alles over inspirerende rekenlessen, over aansluiten bij het niveau van individuele leerlingen, over methodes, over kerndoelen en leerlijnen en noem maar op. Je leert hoe je een onderzoek naar rekenen aanpakt op jouw school, maar ook hoe je je collega’s meeneemt bij het verbeteren van het rekenonderwijs.

Het niveau van het rekenonderwijs moet omhoog. Mede daarom hebben rekenexperts een landelijke opleiding Rekencoördinator ontwikkeld die ook op de Hanze wordt gegeven. Bij ons ga je met een kleine groep deelnemers aan de slag waardoor we goed kunnen aansluiten op jouw vragen en de situatie op jouw school. Er is veel ruimte om in gesprek te gaan met elkaar over hoe je invulling geeft aan je nieuwe rol en wat je daarbij tegenkomt. En aan het eind van de opleiding zorgen zes keuzemodules voor verdere verdieping.

Al doende ontwikkel je jouw visie op rekenen

Richard Doornbos, docent: 'De focus van de opleiding ligt op het geven van rekenonderwijs, hoe kan je dat het beste doen en welke modellen kan je daarbij gebruiken? Elke lesdag ga je aan de slag met je eigen gecijferdheid, we behandelen een of meer thema’s en we sluiten af met een verwerkingsopdracht. Neem bijvoorbeeld de bijeenkomst over automatiseren, dan gaan we eerst zelf aan het rekenen. Daarna bespreken we wat automatiseren is, waarom het belangrijk is, hoe je het automatiseren een vaste plek in het dagelijkse onderwijs kunt geven. We sluiten af met een of twee opdrachten die je op je school uitvoert. Bijvoorbeeld een rekenspel dat je met je collega’s gaat spelen, of je doet een inventarisatie of een onderzoekje.

Al doende ontwikkel je jouw visie op rekenen. Vanaf de start van de opleiding verzamel je daarvoor informatie over het rekenonderwijs op jouw school of binnen jouw schoolbestuur. Het rekenbeleidsplan, de kwaliteitskaart, maar je voert ook rekengesprekken met collega’s, je observeert lessen… zo krijg je input vanuit alle hoeken en gaten. Je gaat verbeterpunten ontdekken, je pakt de theorie erbij. Je bespreekt je bevindingen natuurlijk op school, en je krijgt feedback van de directeur, de IB’er, je collega’s. Zo werk je niet dus alleen aan jouw persoonlijke rekenvisie maar ook aan een rekenvisie voor de school, en  die heb je weer nodig om een schoolontwikkelplan voor rekenen te maken. Het is een heel proces waarin je van alles tegenkomt. En dat gaan we in de opleiding natuurlijk met elkaar bespreken.

We zien dat deelnemers ook behoefte hebben aan handvatten om rekengesprekken te voeren met hun collega’s, hoe ze een vergadering over rekenen kunnen leiden, het omgaan met weerstand kortom: hoe ze zich comfortabel kunnen voelen in hun nieuwe rol als rekencoördinator.'

Ik ben heel anders naar het rekenonderwijs gaan kijken

Annemarie Tol, leerkracht op obs De Beelen in Tolbert: 'Vanaf de start van de opleiding kon ik mijn team meenemen in rekenen. De docenten gaven me daarvoor duidelijke opdrachten en handvatten mee. Ik zorgde er bijvoorbeeld voor dat er iedere maandagochtend een rekenopdracht voor mijn collega’s klaarlag, om ze in de rekenmodus te krijgen.  Want wil je het rekenniveau van je leerlingen ophoog krijgen, dan moet je als leerkracht ook zelf aan de bak. Mijn team vond die wekelijkse opdrachten erg leuk en ik doe ze nog steeds. Een margedag begint vaak met een rekenopdracht van mij- de collega’s kijken er al naar uit want het is ook een mooi teammoment, bijna een sport!

Het was echt leuk om de verdieping in te gaan. Het heeft me de ogen geopend, ik ben heel anders naar het rekenen gaan kijken. We gingen bijvoorbeeld dieper in op rekenzwakke kinderen, aan de hand van het rekenmuurtje. We onderzochten leerlijnen en schreven een plan dat echt past bij je eigen school. We leerden hoe we met leerlingen en collega's in gesprek konden gaan over rekenen. Zo til je dus je school naar een hoger niveau! 

Dit schooljaar heb ik veel kennis toe kunnen passen. Ik ben bezig geweest met het zoeken van een nieuwe rekenmethode, met het inrichten en onderhouden van de rekenkast, ik heb ervoor gezorgd dat collega’s bij elkaar kunnen kijken tijdens een rekenles, dat ze van elkaar kunnen leren. Het was in het begin best spannend om voor mijn team te staan en dingen over rekenen uit te leggen, om de leiding te nemen, maar ook dat leerde ik in de opleiding.

De collegedagen waren ontzettend leuk, ik keek er naar uit.  Het was soms ook pittig maar ik had een goede klik met de medestudenten, we konden elkaar echt verder helpen.'