‘Je krijgt een heleboel inzichten op verschillende manieren aangereikt’

  • Alumnus aan het woord
Hanze Mathijs Bouma - Stella Dekker Fotografie (6) verkleind voor website.jpg

Mathijs Bouma werkt als directeur van obs De Sterrensteen in Groningen en volgde de post-hbo-opleiding Schoolleider. Hij en kerndocent Petra van de Pauvort vertellen meer over de schoolleidersopleidingen en over hun persoonlijke ervaringen.

Een schoolleider legt de basis voor een fijn en veilig leer- en werkklimaat, geeft sturing aan veranderingen op school en zorgt dat alles ‘lekker loopt’. Daarvoor heb je een robuuste basis nodig. In onze Schoolleidersopleiding ga je met je eigen leervragen en leerwensen aan de slag. Je werkt aan onderwijskundig leiderschap, gedeeld leiderschap en dat van de onderzoekende/lerende leider. En dus vooral: aan jezelf.

Er is veel ruimte voor persoonlijke begeleiding

Petra van de Pauvort, docent: “De deelnemers komen allemaal van verschillende scholen en overal is de praktijk weer net even anders. Daarvan maken we gebruik in de opleiding – het verrijkt de leerervaring. Iedereen brengt eigen thema’s en vragen in, je krijgt feedback en samen zoek je naar antwoorden. De groep is klein en er is veel ruimte voor persoonlijke begeleiding. Dat wordt enorm gewaardeerd. Ieder doet onderzoek op de eigen school rondom iets wat moet veranderen. In jaar 1 gaat het bijvoorbeeld om een rapport ontwikkelen of om een methode implementeren. In jaar 2 om een schoolbreed veranderthema, zoals een nieuwe manier van vergaderen, een visie ontwikkelen of het onderwijs anders organiseren.

Sommige deelnemers zijn al schooldirecteur, anderen willen die loopbaanstap nog maken. Zij-instromers zijn er ook, sommigen hebben al veel managementervaring. Leerkrachten goed ondersteunen en feedback geven, dat is een groot deel van je werk. Ook daar gaat onze opleiding over. Zodat je kunt instaan voor de kwaliteit van het onderwijs.”

Je krijgt een heleboel inzichten op verschillende manieren aangereikt

Mathijs Bouma, oud-deelnemer: “Ik had het idee dat ik klaar was om schoolleider te worden, qua persoonlijke ontwikkeling. In 2024 rondde ik de opleiding af en als ik terugkijk denk ik: je had echt nog wel wat te leren. Ik ontdekte dat mijn stijl van leidinggeven best zakelijk is, maar ik voel me ook erg betrokken bij mijn team, empatisch ben ik ook. Petra maakte goed duidelijk dat iedere leider anders is en weer een andere aanpak heeft. Het was interessant om die verschillen in de groep te zien, zo leerden we van elkaar.

Na mijn eerste jaar werd ik directeur op de obs De Sterrensteen in Groningen. Ik wilde op dat moment volledig voor de baan gaan, ervaring opdoen. Als ik het wat onder de knie zou hebben, was er ruimte voor het vervolg, dacht ik. Dat was een goede beslissing. Ik zat daarna vol praktische vragen. Hoe regel je dit, hoe doe je dat, hoe zit dit wettelijk in elkaar, wat zegt de Inspectie hierover? Petra kon me zoveel vertellen. Zij komt uit het onderwijs en wist precies waar ik het over had. Ze kon ook goed meedenken met de menselijke vraagstukken, zoals wat je doet als een teamlid zich ’s morgens ziekmeldt, welke afweging maak je? Of wat je doet met ouders die ontzettend kwaad zijn en niet willen meewerken? Je krijgt een heleboel inzichten op verschillende manieren aangereikt.

Best veel deelnemers zijn niet direct schoolleider geworden. Dat hoeft ook niet. Als je in het onderwijs werkt en ambities hebt, als je wilt weten wat voor leider jij kunt worden en als je het leuk vindt om met mensen te werken, dan zit je met de Schoolleidersopleiding op de juiste plek.”