Ondernemerschap en Innovatie in Zorg en Welzijn

Groningen
  • Economie en Bedrijf
  • Sport en Gezondheid

In deze minor komen ondernemerschap en management aan de orde vanuit de optiek van de zorg- en welzijnsprofessional.

Over deze minor

Het werkveld heeft grote behoefte aan zorg- en welzijnsprofessionals met een ondernemende houding. Professionals die de ontwikkelingen in de 'markt' vertalen in vernieuwde of nieuwe producten en diensten in zorg en welzijn die niet alleen voldoen aan de vraag, maar ook organisatorisch en financieel haalbaar zijn.

Deelname aan deze minor geeft jou de tools en vaardigheden om aan bovenstaand profiel te voldoen. Na afloop van de minor heb je oog voor de markt, kun je creatieve oplossingen verzinnen en samenwerken met álle betrokkenen. Je bekijkt oplossingen integraal (inhoudelijk, organisatorisch, financieel) en weet hoe je binnen een bestaande organisatie vernieuwingen voor elkaar kunt krijgen.

Je eigen ondernemende houding en je eigen gedrag

Hoe kun jij dit als persoon ontwikkelen? Dit is een belangrijk onderdeel waar je gedurende de gehele minor aan werkt.

Theorie Management en Ondernemerschap in Zorg en Welzijn

Management, organisatiekunde, zorgmarketing, marktwerking, ondernemerschap, bedrijfskunde etc.

Managementvaardigheden

Welke vaardigheden heb je nodig om te kunnen managen, te ondernemen, te veranderen, te coachen bij verandering en samenwerking te bevorderen? Hoe kun je anderen motiveren en inspireren?

Ondernemerschap

Hoe kunnen zorg- en welzijnsorganisaties ondernemen, vernieuwen en innoveren? Hoe kom je tot slimme betaalbare oplossingen waar behoefte aan is, en hoe 'verkoop' je dit?

Mensen en Middelen

Wat heb je nodig om vernieuwingen en innovatie goed en efficiënt te organiseren? Hoe krijg je de
juiste persoon op de juiste plek, hoe zorg je dat alles financieel 'uit' kan, hoe kun je aan geld komen?

Verandermanagement en Innovatie in Zorg en Welzijn

Theorie over verandermanagement en innovatie wordt gekoppeld aan verandervraagstukken uit de
praktijk.

Project

Gedurende de minor werk je aan een project binnen een zorg- of welzijnsinstelling. Je kunt ook zelf een idee voor een project inbrengen. Of een eigen onderneming opzetten. In alle gevallen doe je dit met een klein groepje studenten van verschillende studierichtingen. Je sluit de minor af met een presentatie over dit project aan een panel van managers en ondernemers.

Voor je kunt beginnen

Toelatingseisen

De minor is bedoeld voor derde- en vierdejaarsstudenten van HBO opleidingen, die full-time beschikbaar zijn en minimaal 45 credits uit de hoofdfase van hun major hebben gehaald.

Voorwaarde voor toelating is dat de SLB-er van de student toestemming geeft om aan deze minor deel te nemen. Je SLB-er checkt of de leeruitkomsten voldoende nieuwe uitdagingen bieden. Er mag niet teveel overlap zitten tussen de leeruitkomsten van je eigen opleiding en die van de minor.

Aanmelden en inschrijven

Ben je student van de Hanzehogeschool en wil je je inschrijven voor de minor Ondernemerschap en Innovatie in Zorg en Welzijn? Dit kan vanaf 6 mei 2024 via Osiris. De minor wordt toegekend op basis van loting. Kijk hier voor de actuele deadlines en hoe je je moet inschrijven via OSIRIS.

* Bij onvoldoende deelname kan het zijn dat de minor niet door gaat. Mocht dit het geval zijn, dan zul je hier tijdig over worden geinformeerd.

• Economie en Bedrijf
  • Sport en Gezondheid