Joram studeerde Biologische en Medische Research en doet nu promotie-onderzoek bij het UMCG

• Alumnus aan het woord
Joram Mooiweer-min.jpg

Joram Mooiweer studeerde in 2016 af bij de opleiding Biologische en Medische Research, en werkt nu als promovendus op de afdeling genetica bij het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

‘Na de middelbare school was ik tot de conclusie gekomen dat ik biologie wel interessant vond, dus ging ik maar iets in die richting studeren. Ik had toen niet gedacht dat ik biologisch onderzoek zo leuk zou vinden dat ik een vierjarig promotieonderzoek zou gaan doen. De opleiding heeft mijn enthousiasme en passie voor de wetenschap echt ontzettend aangewakkerd. Alle uiteenlopende onderwerpen en technieken die ik heb geleerd heeft me laten zien hoe gaaf de wetenschap is, en hoeveel ik als onderzoeker kan bijdragen aan het oplossen van echte problemen die spelen in de maatschappij.

Aan het einde van de studie wist ik dat ik meer wilde weten en door wilde in het biomedische onderzoek. Aan het einde van de studie wist ik dat ik meer wilde weten en door wilde in het biomedische onderzoek. Ik heb uiteindelijk de master Medical en Pharmaceutical Drug Innovation van het UMCG gedaan, een master die gericht is op een academische onderzoekscarrière. Aan het einde van de master heb ik zelf een voorstel voor een promotieonderzoek geschreven, en hierop ben ik aangenomen.

Ik doe onderzoek naar coeliakie, oftewel glutenintolerantie, en werk aan het maken van menselijke minidarmpjes op een chip. Hier voor zetten we gewone menselijke cellen van patiënten om naar stamcellen. Deze stamcellen gebruiken we om een miniatuurversie van de menselijke darm na te maken op een chip, zodat we beter kunnen onderzoeken wat er gebeurt in de darm van iemand die glutenintolerantie heeft.

Zonder de kennis die ik heb opgedaan tijdens de opleiding had ik dit onderzoek niet kunnen doen. Tijdens mijn studie heb ik een goede basis aan theoretische en praktische kennis gekregen die ik nu toe kan passen op mijn specifieke onderwerp. En het leuke is dat je met deze basis alle kanten op kan, dus er is altijd wel iets te vinden dat bij je past. Als je het onderzoek uiteindelijk toch niet zo leuk vindt zijn er genoeg andere plekken waar je met deze kennis en vaardigheden terecht kunt.

Ik heb nog een jaar te gaan in dit onderzoek, maar ik hoop dat ik daarna door kan gaan in de academische wereld en meer onderzoek kan doen. De volgende stap is misschien wel een positie in het buitenland als postdoc, en daarna hoop ik in het academisch onderzoek te kunnen blijven. We zien wel waar het schip strandt, anders zijn er nog zoveel andere leuke opties!'