Sanne studeerde Biologische en Medische Research en werkt nu bij HLB BV

• Alumnus aan het woord
Sanne Graafstra.jpg

Sanne Graafstra studeerde in 2020 af bij de opleiding Biologische en Medische Research en werkt nu als teeltadviseur en projectleider bij HLB BV, een bedrijf dat onderzoek uitvoert in de agrarische sector en telers helpt met het vertalen van (wetenschappelijk) onderzoek naar praktische toepassingen.

‘Op de middelbare school deed ik vwo, maar ik heb uiteindelijk voor een hbo studie gekozen omdat ik graag meer praktisch bezig wilde zijn. Deze opleiding bood een mooie balans van theorie en praktijk. Daarnaast ben ik van nature best nieuwsgierig, waardoor het onderzoek mij erg aan sprak. En de keuze is goed bevallen, ik heb het erg naar mijn zin gehad.

Tijdens mijn studietijd zag ik dat er veel op de landbouw afkwam. Mijn ouders hebben een akkerbouw en loonbedrijf, maar ik heb zelf nooit de intentie gehad om het bedrijf over te nemen. Omdat ik anderen wel graag de kans wil bieden om een agrarisch bedrijf te runnen besloot ik tijdens mijn studie mijn focus op planten te leggen. Dit kon destijds alleen door mijn minor aan de Wageningen Universiteit te volgen, maar ik hoor dat de opleiding tegenwoordig meer mogelijkheden met planten biedt.

Mijn stage en afstudeerproject heb ik bij HLB BV gedaan, en na mijn afstuderen mocht ik hier blijven als projectleider. Daar was ik natuurlijk erg blij mee! In mijn werk coördineer ik onderzoeksprojecten die wij samen met telers uitvoeren. Zo onderzoek ik bijvoorbeeld samen met telers hoe gewassen zo optimaal mogelijk bemest kan worden met zo min mogelijk gevolgen op opbrengst en milieu-impact.

Door het contact met telers tijdens mijn onderzoek werk ik sinds een aantal maanden ook als teeltadviseur. Dit betekent dat ik naast de onderzoeksprojecten de teler nu ook help bij het maken van keuzes in de bedrijfsvoering. Deze combinatie geeft veel afwisseling: se ene dag sta ik in het veld en de andere dag zit ik achter de computer. Dat bevalt erg goed. Daarom blijf ik het werk wat ik nu doe uitvoeren en hoef ik niet zo nodig terug naar het lab.

Als mensen mij vragen welke opleiding ik gedaan heb krijg ik wel eens gekke gezichten. Biologische en Medische Research aan de Hanze is niet het standaard antwoord wat mensen verwachten bij een baan in de agrarische sector. De inhoudelijke kant van mijn werk heb ik dan ook veel uit de praktijk moeten leren, maar ik gebruik de kennis vanuit mijn opleiding om mijn projecten te managen en onderzoek op te zetten, uit te voeren en te rapporteren. Dit geeft ook aan hoe breed de opleiding toepasbaar is. Als onderzoeker kan je vele richtingen op ontwikkelen. Ook richting vakgebieden die je misschien nog niet voor ogen had als je aan de opleiding begint.'