‘Ik hou van cijfers en mensen verder helpen’

  • Student aan het woord
WEB_Thirza Boersema_Student_Hanze_HANZE220632 Verhalen van studenten SBMF- 1 - DEF.jpg

Van jongs af aan was Thirza Boersema al goed met cijfers. Haar economiedocent op de middelbare school spoorde haar aan om hier iets mee te doen. Thirza koos voor de mbo-opleiding: Junior Assistent Accountant aan het Noorderpoort. Tijdens het keuzedeel van deze opleiding volgde ze vakken aan de Hanzehogeschool Groningen. Na het afronden van haar mbo-opleiding koos ze voor de opleiding Finance, Tax and Advice (FTA) aan de Hanzehogeschool Groningen. Thirza heeft net haar tweede jaar afgerond.

Persoonlijke ontwikkeling

‘Ik kom van het mbo en keek eerst wel een beetje op tegen het hbo. Het maken van rapporten en verslagen was nieuw voor mij, maar als je de planningen en deadlines goed bijhoudt dan is het wel te doen. Van tevoren had ik niet verwacht dat we tijdens de opleiding zoveel aan persoonlijke ontwikkeling zouden werken. Dit doen we onder andere door het invullen en bijhouden van een ontwikkelportfolio. Met een coach bespreek ik regelmatig wat ik hebt geleerd, hoe ik mezelf heb ontwikkeld en wat bijvoorbeeld mijn sterkte punten zijn. Ik vind dit erg leerzaam en ook nuttig voor de toekomst, zoals bij het solliciteren en gesprekken met een leidinggevende.’ 

Verdieping in finance en recht

‘Veel docenten komen zelf uit de praktijk, dat vind ik erg waardevol. In de afgelopen twee jaar heb ik veel geleerd over verzekeringen, het bankwezen en ik heb geleerd hoe ik data-analyses kan uitvoeren. De vakken arbeidsrecht en belastingrecht waren nieuw voor mij en daardoor ook erg interessant. Tijdens de opleiding heb je de mogelijkheid om Wft-certificaten te halen. WFT staat voor ‘Wet op financieel toezicht’. Ik heb inmiddels WFT basis en vermogen gehaald. Organisaties in de financiële dienstverlening vragen vaak naar deze certificaten. Een mooi extraatje van de opleiding!’ 

Groepsopdracht in de praktijk

‘De theorie die we leren kunnen we steeds direct toepassen in een groepsopdracht (integrale opdracht). Afgelopen semester deed ik samen met drie klasgenoten onderzoek voor het studieonderdeel innovatiewerkplaats Energy Transition. We hebben hiervoor enquêtes afgenomen en de onderzoeksresultaten verwerkt. Ons onderzoeksrapport wordt nu aangedragen aan de gemeente. Ik vind het leuk om met cijfers bezig te zijn en dat ik daar mensen mee kan helpen.’