Jannet Doppenberg

Jannet Doppenberg is lector Leren in de Leergemeenschap aan de Hanze. Zij onderzoekt hoe mensen leren in leergemeenschappen en wat de werkzame mechanismen zijn.

Jannet is al sinds haar opleiding Onderwijskunde geïnteresseerd in leergemeenschappen en specifiek in de interacties tussen mensen, die het leren van, en met elkaar faciliteren. Waar haar onderzoeken zich eerst vooral richtte op docententeams, heeft zij deze steeds verder opgeschoven naar andere vormen van leergemeenschappen. Het concept leergemeenschappen wordt al langere tijd door scholen omarmd, maar we zien dat het concept steeds verder terrein wint. Dat is niet verrassend, want leergemeenschappen is een krachtig middel om mensen te professionaliseren en het innovatief en wendbaar vermogen van organisaties te vergroten.

profielfoto Jannet Doppenberg.jpg

Samen met haar onderzoeksgroep wil Jannet het leren in leergemeenschappen in de breedste zin van het woord versterken. Dit doen ze bijvoorbeeld door verschillende vormen van leergemeenschappen in het onderwijs te onderscheiden en per vorm na te gaan, wat en hoe daarbinnen wordt geleerd en wat de werkzame mechanismen zijn. Hiervoor kunnen dialogen en leerprocessen in detail in kaart worden gebracht, maar kan ook op een iets hoger niveau worden gekeken naar kenmerken van de leeromgeving of zelfs naar het implementatieproces.

Contact