Blog: Een dag uit het leven van een HOFfer.

Blog.png

Een dag uit het leven van een HOFfer.

De wekker gaat…….niet. Nee die gaat bij mij bijna nooit als ik een leuke dag voor de boeg heb. Die hoef ik eigenlijk niet eens te zétten, want ik zit al aan het ontbijt op het moment dat de wekker eigenlijk af zou gaan. Dat dus, dat is hoe mijn dag begint als ik weer een HOF dag voor de boeg heb.

Wanneer ik aankom in de Ent, heeft Jos (een aantal van jullie kent hem inmiddels) de koffie al klaar staan en samen nemen we de dag door.

Vandaag gaan de studenten pitchen tijdens een pitchstop. Ik hoor jullie denken, typt ze dat wel goed? Is het niet een pitstop? Eentje waarin een snelle raceauto wordt voorzien van nieuwe banden en die bij voorkeur niet veel langer duurt dan 2 seconden? Een pitstop is inderdaad zo’n snelle check voor een formule 1 wagen. Maar ik bedoel toch echt een pitchstop. Een iets minder snelle check, maar als het goed is wel net zo doeltreffend. Tijdens een pitchstop, pitchen, presenteren, de studenten de stand van zaken van hun project. Waar zijn ze in het traject, waar lopen ze tegenaan, wat hebben ze nog nodig van de toehoorders? Worstelen ze met een onderzoeksvraag en zijn ze benieuwd wat hun collega studenten er van vinden? De eerste prototypes van hun beroepsproducten krijgen mogelijk ook het eerste daglicht te zien. Ik geef daar mijn feedback op door aan te geven wat voor mij werkt en waar ik nog behoefte aan heb. Dé manier van feedback geven van de leden van de Hanze Ontwerpfabriek. Veel is mogelijk tijdens een pitchstop! Belangrijk is dat het kort en krachtig is (dus net als een pitstop) en dat na die stop de studenten weer op weg geholpen zijn voor de rest van hun race (inderdaad, dus net als een pitstop).

Voor even was de Ent de pitstraat van de Innovatiewerkplaats. De ene stop was snel (net iets meer dan 2 seconden) en de andere nam wat meer tijd in beslag. Een maquette werd gepresenteerd en ideeën werden voorgelegd aan de andere groepen én aan de betrokken stakeholders c.q. opdrachtgevers die deze ochtend ook hun agenda hadden leeggemaakt. Een groep verdiept zich in het vraagstuk van leegstaande bedrijfspanden in de regio en heeft goed opgelet toen Immo hen de eerste beginsel van Design Thinking heeft uitgelegd, een andere groep die nog wat vertwijfeld was over hun project, kreeg ter plekke een relevant telefoonnummer en kon op pad voor een eerste interview. Na de pitchstop had iedere groep weer wat om aan te werken. Iedereen kon na een paar eerste trainingsrondjes nu met nieuwe banden hun race vervolgen! Dus eigenlijk was het stiekem toch een pitstop.