'Het afgelopen jaar heb ik mijn propedeuse in één keer gehaald en daar ben ik trots op'

• Student aan het woord
Naomi Overkamp

​De Olympische Spelen. Voor veel topsporters is meedoen aan het grootste sportevenement van de wereld het ultieme doel. Wellicht zien we in de toekomst studente Toegepaste Psychologie Naomi Overkamp in actie tijdens de Spelen. Is het niet met judo, dan misschien wel met sambo, een sport dat mogelijk in 2024 in Parijs Olympisch wordt. “Het is heel mooi om beide te combineren en daar weer dingen van te leren.”

Judoka Naomi deed onlangs mee aan het WK Beach Sambo in het Israëlische Bat-Yam. In haar gewichtsklasse eindigde ze op de vijfde plaats. Ze werd afgevaardigd door de Sambo Bond Nederland dat haar eerder uitnodigde om kennis te maken met de sport. "De bond kwam met de vraag of judoka's ook aan sambo wilden doen, naast het judo. Dat leek mij heel interessant," vertelt Naomi.

Sambo is niet zo bekend in Nederland en wordt dus ook niet veel beoefend. In haar gewichtsklasse is Naomi de enige op niveau waardoor ze sneller in aanmerking komt voor internationale toernooien. En dus reisde Naomi eind augustus af naar Israël voor het WK Beach Sambo. "Sambo lijkt erg op judo," legt ze uit. "Het is een beetje de oude versie van judo, met benen pakken. Dat mag bij judo niet meer. Maar alles wat je doet met judo, mag je wel met sambo doen. Het is heel mooi om beide te combineren en daar weer dingen van te leren. Zodat ik me kan verbeteren met judo."

Body to body

Naomi merkt dat ze baat heeft bij het beoefenen van sambo. "Sambo is meer body to body," legt ze uit. "En je leert om meer je techniek af te maken waardoor je meer leert durven." Het leverde nog geen medaille op tijdens het WK Beach Sambo. "Het was daar wel anders dan bij het reguliere sambo en judo," kijkt Naomi terug. "De spelregels waren anders en het was natuurlijk allemaal op zand. Dat maakte het lastiger om te bewegen."

Toch kijkt ze heel positief terug op haar eerste internationale sambo-toernooi "Ik heb er enorm veel van geleerd. Zoals anders bewegen op het zand. Alsof Max Verstappen in de regen rijdt." Ook de locatie maakte het voor Naomi tot een mooie ervaring. "Het was op het strand van Bat-Yam. Vanuit ons hotel keken we zo uit op het strand." Bijna ging Naomi alsnog met een medaille naar huis, maar in de teamcompetitie verloor Nederland in de strijd om het brons.

Heerenveen

Sambo is een mooie aanvulling op judo, de sport die Naomi bijna dagelijks bezighoudt. "Maandagochtend begin ik om kwart voor acht met krachttraining in Thialf, gevolgd door techniektraining in Sportstad Heerenveen. Op maandagavond heb ik dan randori-training in Sportstad Heerenveen. Randori is een vorm van sparren. De volgende avond train ik anderhalf uur op Papendal, op het nationale trainingscentrum, waar ik ook train met alle Olympische judoka's. Woensdagochtend heb ik dan eerst weer techniektraining en daarna krachttraining en donderdagochtend hardlooptraining. 'S Avonds staat er opnieuw een randori-training op het programma, waarna ik vrijdagochtend weer techniek- en krachttraining heb."

'Ik woon op mezelf in Heerenveen omdat ik daar fulltime train'

Dat is nog niet alles. "Want zaterdag hebben we in Rotterdam ook nog sambo-training," vult Naomi aan. "Daar ga ik meestal één of twee keer per maand heen." Het is niet per se noodzakelijk dat ze elke zaterdag naar Rotterdam gaat omdat ze dankzij het judo al veel technieken beheerst. Zo houdt ze ook wat tijd over voor zichzelf. "Mijn ouders wonen in de achterhoek en daar wil graag elk weekend heen. Want ik woon op mezelf in Heerenveen omdat ik daar fulltime train."

Studieovereenkomst

Tussen al het sporten door, studeert Naomi ook nog Toegepaste Psychologie aan de Hanzehogeschool. "De hoorcolleges bekijk ik online. Dat geluk heb ik wel gehad door corona. Dat de hoorcolleges online te volgen zijn. En voor de vakken die samenvallen met mijn trainingen heb ik voor elke periode een studieovereenkomst. Die vul ik in als ik ergens tegenaan loop en dan kan ik kijken of ik de les in een andere klas op een ander uur kan inhalen. Dat overleg ik dan met de cursuseigenaar; of er bijvoorbeeld nog plek is in die klas."

Zo zijn er meer mogelijkheden voor Naomi om de studie toch zo goed mogelijk te in te vullen. "Stel dat een werkcollege samenvalt met een training. Dan kijk ik of ik bijvoorbeeld een vervangende opdracht kan doen. Het is daarom belangrijk dat ik goed plan en goed communiceer. Ook met de judotrainers. Want ik heb met mezelf afgesproken dat wanneer ik een tentamenweek heb, de week ervoor een echte studieweek is voor mij. Dan staat de training op een wat lager pitje, tenzij er een enorm belangrijk toernooi op de planning staat."

'Ik overleg alles zo goed mogelijk met mijn studieloopbaanbegeleider, Merel Jongebloed'

"Het afgelopen jaar heb ik mijn propedeuse in één keer gehaald. Iedereen vond dat best wel knap en ik ben er zelf ook trots op dat dat is gelukt. Want het was best veel allemaal. Dit collegejaar wil ik dat voortzetten. Dat betekent dat ik goed moet blijven plannen en communiceren met iedereen." Zoals communiceren met de docenten en begeleiders van haar studie. Naomi: "Ik overleg alles zo goed mogelijk met mijn studieloopbaanbegeleider, Merel Jongebloed. Daarnaast krijg ik hulp van Dennis van der Honing. En als ik er echt niet uitkom, kan ik terecht bij Arjan Taaij, de topsportcoördinator van de Hanze."