Lector Margreet Boersma over online geld uitgeven, olifantenpaadjes en vette en magere jaren

Waaraan besteden we ons geld in deze bijzondere tijd en hoe gaan we er straks mee om? Margreet Boersma, lector Duurzaam Financieel Management heeft daar wel een mening over.

Nu we allemaal veel meer binnen zitten, geven we logischerwijze minder geld uit. Of zie ik dat verkeerd?
'Uit de gegevens van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) kunnen we op dit moment nog niet echt veel informatie halen. Wel was er eind maart een piek aan transacties bij supermarkten en bouwmarkten. Maar je kunt inderdaad wel stellen dat er over de grote linie inderdaad minder geld uitgegeven wordt. Zelfs mijn zoon, die student is, had deze maand geld over, haha!'

We kunnen niet meer naar onze favoriete koffietent, alle restaurants zijn gesloten, kledingwinkels kunnen of durven we niet meer in… dus gaan we online bestellen. Hoe duurzaam is dat eigenlijk?
'Dat heeft voor- en nadelen. Er wordt opvallend veel minder met eigen of openbaar vervoer gereisd, maar in plaats daarvan rijden er wel veel meer bestelauto's. En in de wat grotere plaatsen gelukkig ook e-bikes en elektrische tuktuks. Gelukkig zijn er ook initiatieven zoals van Supermarktketen Picnic, die met zijn elektrische bezorgwagentjes retourzendingen van DHL terugbrengt. Trouwens, wist je wanneer online pakketten  retour worden gestuurd, ze in veel gevallen rücksichtslos vernietigd worden? Dat is écht heel slecht voor het milieu…'

Denk jij dat er door Covid-19 op financieel gebied dingen blijvend veranderen?
'Nee, dat verwacht ik niet. Ik denk dat we straks gewoon weer overgaan op business as usual. In je hersenen zitten een soort 'olifantenpaadjes', die bijvoorbeeld gewend zijn aan winkelen.  Dus gaan we daar straks weer gewoon mee door. Voor wat betreft het thuiswerken is dat anders: mensen ontdekken dat dat veel tijd oplevert en in meerdere opzichten efficiënt is. Een beetje meer afwisseling tussen op locatie en thuis werken levert al heel wat op!'

Sommige lokale zaken brengen eten, boeken, kleding bij je thuis. Andere sluiten hun zaak helemaal, ook als het niet verplicht is. Wat is slim om in deze tijden te doen?
'Blijf je klanten aan je binden! Wat je oplossingen ook zijn, als je helemaal niets onderneemt ben je ze kwijt. Ze zoeken dan hun heil bij meer inventieve bedrijven en blijven daar, als het goed bevalt. Probeer dus zoveel mogelijk (online) met je klanten in contact te blijven op een zo gevarieerd mogelijke manier.' 

Wat moeten bedrijven na de crisis anders doen om een volgende crisis goed te kunnen opvangen?
'Er zijn periodes van hoogconjunctuur en laagconjunctuur. Zelfs in de bijbel wordt al gesproken over de zeven vette en de zeven magere jaren. Wat ik heb geleerd van Mondragon - een stadje in het Spaanse Baskenland waar een onderneming is uitgegroeid tot de grootste coöperatie ter wereld -  is dat zij heel veel reserves aanleggen in goede tijden, zodat ze in slechte tijden geen crisismanagement hoeven uit te voeren, maar kunnen interen op hun vermogen. Dit staat natuurlijk haaks op de Amerikaanse stijl van winstmaximalisatie en hoog rendement voor de aandeelhouders. En dát zijn nu juist de bedrijven die aankloppen bij de overheid, terwijl  ze in goede tijden vooral een 'vrije markt' willen (dus met zo weinig mogelijk overheidsbemoeienis).'

Ben je op dit moment zelf met iets nieuws bezig?
'Ik ben aan het leren hoe ik een podcast kan maken. Collega Dick Visser heeft me daar al enorm mee geholpen, dus ik denk dat binnenkort de eerste aflevering te beluisteren valt. Als je benieuwd bent waar de podcast over gaat: houd de portal www.hanze.nl/dfm in de gaten!'

Margreet Boersma is lector Duurzaam Financieel Management bij de Hanzehogeschool Groningen. Haar gegevens, onderzoeken, publicaties en blogs zijn hier te vinden.

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'LastModified_Dateformat' | i18n}} {{vm.newsItem.ModifiedDate | date:'longDate'}}

{{'AttachmentsWidget_Title' | i18n}}