DECENNIAL DIALOGUES | 2013 – 2023

• startdatum

• einddatum

• Locatie

Academie Minerva (locatie Praediniussingel)

locatie

Een Academie Minerva geïnitieerd event en uitgevoerd door Laura Bolscher & Ferdi Speelman.

Dertig alumni vertellen het verhaal over hun loopbaan en leven in de tien jaar na hun afstuderen van de opleiding Fine Art van Academie Minerva. Zijn ze nog (of weer) kunstenaar of hebben ze een ander pad gekozen? Welke invloed heeft hun opleiding gehad in hun leven? En welke overeenkomsten en verschillen zijn er met de studenten die afstuderen in 2023?

 Dertig verhalen van alumni uit het afstudeerjaar 2013 zijn verzameld in een publicatie. Daarnaast wordt het onderzoek gepresenteerd in een tentoonstelling waar recent werk van 10 alumni te zien is.

Als onderdeel van deze dialoog toont Stichting 2ndFloor het werk van 10 jonge kunstenaars van Academie Minerva die zij hebben geselecteerd op basis van het werk van de alumni. Door het werk van alumni en huidige studenten te tonen, willen zij een gesprek op gang brengen over het verleden, het heden en de toekomst. Alles komt samen tijdens de opening en boekpresentatie op 13 oktober. Er zal dan een publiek gesprek plaatsvinden waarin kijkers, alumni, studenten en docenten terug- en vooruitkijken met de vragen: 'Waar leidt de academie toe op' en 'Hoe ziet de academie van de toekomst eruit'?

Stichting 2ndFloor wil jonge kunstenaars de kans geven om hun werk te laten zien door het organiseren van korte pop-up tentoonstellingen op verschillende locaties. Ze willen een springplank zijn voor jonge kunstenaars en hen helpen om zich in de kijker te spelen. Ze willen een brug zijn om deze jonge kunstenaars dichter bij de kunstscene te brengen en tegelijkertijd kunst toegankelijker te maken voor het publiek.

Decennial Dialogues biedt een eerlijke blik op alle verschillende manieren waarop een carrière (en persoonlijk leven) zich kan ontwikkelen in de tien jaar na het afstuderen aan een kunstacademie.

Vrijdag 13 oktober, Praediniussingel 59, Groningen
Opening, Soep en Talks

16:00 Book launch (Praediniussingel)
16.30 The Past: Public Conversation I
17.30 Bread and soup break Zuiderdiep
18.00 2ndFloor Opening
           Opening speech
           Live music: Alina Fasching (vocals), Evgenii Lebedev (guitar), Riepke Lars van der Meer (piano), Reinis Baltinš (drums)
            Art performance: Nina Veloo
19:00 The Future: Public Conversation II (Praediniussingel)
20:00 Opening Decennial Dialogues exhibition

Tentoonstelling Decennial Dialogues  11 – 19 oktober (Koepelzaal, Praediniussingel)
2nd Floor Exhibitions 11 – 19 oktober (Centrale Hal, Zuiderdiep)

ma t/m vrijdag 10 – 18  (host aanwezig 14:00 - 18:00)
extra zaterdagopenstelling op 14 oktober

Exposanten

Harry Markusse, Marjet Zwaans, Jiska Huizing, Aebele Trijsburg, Antonia Rhenen, Jelte van Lente, Jimi Kleinbruinink, Jellie Klaster, Iris Leenknegt, Hector Raphaela.

Young artists in the 2ndFloor exhibition

Song Dang Votwd, Shiva Miryektah, Liz de Vries, Emily Kümmeler, Marta Calero Segura, Huba Hönigh, Kat Keienburg. Rowiet Kerver, Nerea Nogales, Nazhifah Aisy and Arta Irbe

Alumni in publicatie

Harry Markusse, Christiana van Lammeren, Guust Persoon, Jellie Klaster, Jildau Kooistra, Jiska Huizing, Marjet Zwaans, Irene Veltman, Lotte Middendorp, Aebele Trijsburg, Hector Raphaela, Manon Maring, Janneke Welfing-van der Velde, Bas Leegstra, Jelte van Lente, Roel Hooghiem, Iris Leenknegt, Kim Kenyon, Tjeerd Bosma, Max van Londen , Suzanne Vellema, Rolf Doderlein de Win, Anne van Stormbroek, Minke Koopman, Ria Neleman, Tijmen van Dijk, Antonia Rehnen, Jimi Kleinbruinink, Laura Bolscher, Ferdi Speelman.

Op de hoogte blijven van onze alumni activiteiten? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

• Cultuur en Kunst