• Datum

• starttijd

• eindtijd

• Locatie

Academie Minerva (locatie Praediniussingel)

locatie

Hoe creatieve maakprocessen verweven zijn met alles wat leeft.

Beeld: Eindwerk Maartje Mulder (Docent Beeldende Kunst en Vormgeving '23)

Het komende Actuele Discours van de Master Kunsteducatie in Groningen staat in het teken van embodiment en ecologie in de kunsteducatie.

De gast van deze editie is Carolien Hermans -  choreografe, performer, docent en onderzoeker. Van haar hand verscheen net het boek ‘Pedagogiek van het onderweg zijn’ – een verzameling essays over het pedagogische milieu, het dialogische proces en het onderwijs als tussenruimte gepubliceerd.

In de inleidende lezing zal Carolien Hermans het hebben over relationele esthetiek, over hoe ons lichaam als zingever zich met de wereld verweeft en hoe vandaaruit creatieve maakprocessen in gang worden gezet. Het lichaam wordt hier niet opgevat als een trouwe kompaan maar als een zintuiglijk organisme dat zich verbindt met al het andere - in een direct gevoelde nabijheid. De lezing gaat niet over daar, maar over hier, en over het nu, over het kleine, over zintuiglijke details en over hoe we vanuit intieme, gesitueerde en ecologische kennis tot een gedeelde zingeving kunnen komen.

Aansluitend aan de lezing zullen we in dialoogtafels met elkaar onderzoeken wat deze relationele esthetiek en deze meer belichaamde en ecologische kunstpedagogische benadering voor onze kunsteducatieve praktijken betekent.

Programma

19.00 uur          Start lezing ‘De generositeit van het gebaar’ door Carolien Hermans.

20.00 uur          Dialoogtafels n.a.v. de lezing

21.00 uur          Terugkoppeling en afsluiting.

Vervolgens is er tot 21.30 uur de tijd om na te praten onder het genot van een drankje.

Locatie:
Academie Minerva, Praediniussingel 59 te Groningen, 1e verdieping

Aanmelding
Deelname is gratis. Je kunt je aanmelden via deze link of stuur een mailtje naar [email protected].

Over de gast

Carolien Hermans studeerde orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en vestigde zich in Amsterdam waar ze de master Choreografie volgde. Ze werkte een aantal jaren in het veld als performer en choreografe en legde zich vervolgens toe op lesgeven – zowel op het Conservatorium van Amsterdam als aan de HKU.  Onderwijs, pedagogiek en creatieve maakprocessen zijn kernbegrippen in haar werk. Recent promoveerde ze aan ACPA (Academy for Creative and Performing Arts), Universiteit van Leiden op een artistiek onderzoek naar dansimprovisatie en het creatief spel van kinderen. Het enactivisme, fenomenologie en het poststructuralisme vormen de theoretische pijlers van haar onderzoek. Carolien Hermans schrijft en publiceert met grote regelmaat, in een uitlopend spectrum dat varieert van kinderboeken tot academische publicaties. Zij is tevens senior onderzoeker bij Societal Impact Design, InHolland. Vanaf 1 maart 2024 wordt zij associate lector Muzikale Leerculturen bij het Conservatorium van Amsterdam.

Carolien 6 zwart wit.jpg

• Cultuur en Kunst