Decennial Dialogues

  • Onderwijsproject
DecenniaDialogues_25.jpg

Decennial Dialogues is een onderzoek naar hoe alumni 10 jaar na afstuderen van de opleiding autonoom beeldende kunst in het leven staan en wat dit inzicht voor de academie van nu kan betekenen.

Een Academie Minerva project, geïnitieerd en uitgevoerd door Laura Bolscher & Ferdi Speelman. Laura & Ferdi studeerden zelf af in 2013, dit jaar precies 10 jaar geleden. Tijdens de academie maakte het duo ‘community art voor de art community’ en dus was een verbindend project tussen de lichting van 2013 en de academie van nu een logisch vervolg. Sinds februari reisden ze het hele land door en gingen in gesprek met 28 van hun oud-klasgenoten. Ze schreven over iedereen een essay dat werd gebundeld in de Decennial Dialogues publicatie.

Op vrijdag 13 oktober vond de book launch plaats en volgde er, met deze publicatie als vertrekpunt, een gesprek om terug te blikken en vooruit te kijken aan de hand van de vragen “Waar leidt een kunstacademie toe op?” en “Hoe ziet de academie van de toekomst eruit?”. Deze gesprekken vonden plaats in de vorm van een tweetal panels, bestaande uit twee studenten, twee alumni, en twee docenten. Er werd gesproken over de tegenstelling tussen de beroepspraktijk van een ‘arme’ Van Gogh en een ‘rijke’ Michelangelo; in welke richting kan een carrière als kunstenaar zich ontwikkelen? En is de een meer legitiem dan de ander? Daarentegen bleek dat de academie ook kan opleiden tot iemand die vrij en creatief in het leven staat, maar wel (eerst) een andere beroepskeuze maakt om voldoende inkomen te genereren. De discussie tot welk kunstenaarschap de academie dan op zou moeten leiden, liet bovendien twijfel ontstaan over wat het kunstenaarschap van nu is en of je iemand kan voorbereiden op dit constant veranderende beroep. Daarin zou de academie van de toekomst uitkomst kunnen bieden; een academie die niet enkel luistert naar een westers perspectief op leren maar ook probeert te leren van natuur en andere culturen. Een academie waarin het gesprek centraal staat en daarmee het gebouw overbodig maakt. Of juist een veel schoolsere academie – misschien wel zoals in vroegere tijden - waarin niet vanuit een eigen interesse of vraag wordt geleerd maar waar de werkplaatsen en training van technieken de kern van het onderwijs is. In ieder geval maakt die academie van de toekomst een vrije ruimte voor haar student waardoor ruimte voor spel wordt gegarandeerd.  

Naast de boekpresentatie en panel talks opende die vrijdag de gelijknamige tentoonstelling met het werk van 10 geselecteerde alumni. En toonde Stichting 2ndFloor het werk van 10 kunstenaars in opleiding die zij selecteerden op basis van het werk van de alumni. Door het werk van alumni en huidige studenten gelijktijdig te tonen, kreeg de dialoog over verleden, heden en toekomst een beeldend vervolg.

Foto's: Lisa Bommerson