Barn Talk | Energie, het lelijke eendje op de arbeidsmarkt?

• Evenement
people-4009327_1920.png
  • Datum
    • datum

• Tijd
    • starttijd

• eindtijd

• Locatie

Energy Barn

locatie

Wat kunnen organisaties in de energiesector doen om aantrekkelijker te worden voor (potentiële) werknemers?

De noodzaak tot drastische maatregelen vanwege tekorten op de arbeidsmarkt is evident. Recent onderzoek toont aan dat slechts 15 procent van de werknemers echt betrokken is bij hun werk en werkgever. Een bekende uitspraak luidt dat mensen niet vertrekken van hun organisatie, maar vanwege hun leidinggevende. Hoe kunnen organisaties in Noord-Nederland het engagement van hun werknemers vergroten en meer betrokkenheid creëren?

Volgens het onderzoek van Antonia Hein, senior docent Strategische Branding bij de Hanzehogeschool Groningen en promovendus bij het project Talent in de Regio, scoort met name de energiemarkt slecht op dit gebied. De branche blijft te veel vasthouden aan traditionele methoden, gericht op mannen van middelbare leeftijd, en tonen weinig interesse in jongeren, vrouwen en mensen met diverse achtergronden. Maar wat kunnen organisaties in de energiebranche doen om dit te veranderen?

Antonia Hein gaat hier tijdens de Barn Talk van 6 maart dieper op in. Ze vertelt over Employer Branding: hoe presenteren organisaties zich aan potentiële werknemers en wat verwachten jonge werkzoekenden precies van een organisatie? Is de aantrekkelijkheid van een organisatie beperkt tot werving, of kunnen organisaties ook aantrekkelijker worden voor hun huidige werknemers?

De Barn Talk begint met een 15 minuten durende introductie van Antonia over de belangrijkste bevindingen van haar onderzoek, waarbij ook de verschillen tussen de drie branches uit haar onderzoek worden belicht: Gezondheidszorg, IT en Energie, evenals een internationale vergelijking van vacatures. Daarna gaan we in discussie met het publiek, samen met Xandra Groenewold, voorzitter van het Ondernemersfonds Groningen. Groenewold is een verbinder pur-sang met een uitgebreid netwerk in Noord-Nederland. Ze zet zich al jaren in om al het positieve dat Groningen te bieden heeft beter op de kaart te zetten.

Meld je aan

De Barn Talk over kansen op de arbeidsmarkt is op 6 maart en start om 16:15 uur (inloop vanaf 16:00 uur). Ontmoet de experts, stel je vragen en draag bij aan dit cruciale gesprek!

De Barn Talk van 6 maart is gratis bij te wonen. Aanmelden is nodig om een plek te reserveren in de Energy Barn (vol = vol). Na de Barn Talk is iedereen welkom bij de aansluitende netwerkborrel inclusief drankjes en hapjes. De Barn Talk van 6 maart is in het Nederlands.

Barn Talk - De Arbeidsmarkt - 6 maart - ENTRANCE CoEE Slide2.PNG

• Economie en Bedrijf