Topsport­studenten van de Hanze doen van zich spreken

Britt Weerman EK indoor 2023
Harm Visser winnaar marathon Cup.jpeg

Mooie sportieve prestaties van de topsportstudenten van de Hanzehogeschool de afgelopen weken. Teun Boer werd wereldkampioen shorttrack op de mixed-relay, Britt Weerman won zilver bij het hoogspringen tijdens het EK Indoor Atletiek en marathonschaatser Harm Visser pakte de eindzege in de strijd om de Marathon Cup.

Tekst: Emiel Venema
Foto's: links Britt Weerman (fotobron: Erik van Leeuwen) en rechts marathonkampioen Harm Visser (eigen foto van Team Jumbo Visma)

Dit seizoen brak Teun Boer, student commerciële economie op de Johan Cruyff Academy (JCA), internationaal door bij het shorttrack. Hij sloot het seizoen af met de wereldtitel op de mixed relay in het Zuid-Koreaanse Seoul. “Dat nieuwe van een WK te mogen rijden deed toch genoeg met me,” vertelt Teun. “Terwijl ik voor de teamrelay normaal gesproken niet bang ben. Eigenlijk ben ik een rijder die geknipt is voor het nummer. Dat zei Niels (Kerstholt, de bondscoach, red.) me ook nadat hij me had ingelicht dat ik een van de vier was. ‘Dit is jouw ding. Jij en Jens zijn hiervoor gemaakt’. De snelheid en tot de limiet gaan met een hele ploeg, ik vind het geweldig”, aldus Teun “Maar dan houd je er geen rekening mee dat je een kwartier later de beste van de wereld bent.” (Bron: www.schaatsen.nl)

‘In een goede flow’

Succes was er ook voor hoogspringster Britt Weerman die net als Teun commerciële economie studeert op het JCA. Met een evenaring van haar recent gesprongen Nederlands record sprong ze naar zilver tijdens het EK Indoor Atletiek in het Turkse Istanbul. “Ik was veel scherper dan in de kwalificatie,” vertelde Britt na afloop aan de NOS. “Ik dacht er bij de kwalificatie te gemakkelijk over. Voor de finale had ik meer zenuwen. Kennelijk heb ik dat nodig. Het moet nog even bezinken. Dat zal straks wel gebeuren.” Britt was niet verrast dat ze een medaille won. “Bij het inspringen merkte ik al dat het heel goed ging. Ik wist dat ik, als ik alles in mijn eerste poging zou halen, een kans had op een medaille. Ik voelde me echt heel goed. Ik zat in een goede flow.”

Eerder werd Britt in Apeldoorn al Nederlands kampioen en maakte ze indruk tijdens een groot indooratletiekevenement in het Franse Metz. Het indoorseizoen vergt veel van de topsportstudente van de Hanze. Veel wedstrijden, veel trainen en veel reizen. En dat heeft ook invloed op de studie vertelde ze na het NK in Apeldoorn. “Ik merk dat het nu wel steeds lastiger wordt om het te combineren. Door het reizen en dergelijke is het best pittig. En ik merk, als ik terug ben, dat ik niet veel puf heb om nog te studeren. Ook met alle trainingen er nog bij. Als ik wel tijd heb, probeer ik die ook zo goed mogelijk te benutten aan de studie. Tot nu toe gaat het gelukkig nog prima.”

‘Helemaal euforisch’

Student fysiotherapie en marathonschaatser Harm Visser bekroonde een sterk seizoen met het winnen van de Marathon Cup. Na de afsluitende vijftiende marathon in Leeuwarden bleek hij over het gehele seizoen de sterkste. “Het perfecte scenario,” aldus Harm. “Mooier kan niet. Dit zal mij bijblijven. Het was het ontzettend spannend. Ik moest die Cup pakken. Omdat we de NK’s en de Alternatieve niet gewonnen hadden, was dit de laatste grote prijs. Voor mij was de koers een schaakspelletje. Veel afwachten, verdedigen en nadenken. De hele wedstrijd hadden we de touwtjes in handen. Nooit kwamen we in een penibele situatie. We hebben dubbel feest en iedereen is helemaal euforisch.” (Bron: www.schaatsen.nl)

Nederlands kampioen

Eerder werden Tom Hendrikse en Nick Marsman Nederlands kampioen op respectievelijk de lange en de korte cross.

Lees meer over de nationale titels van Nick Marsman en Tom Hendrikse

Daarnaast werd oud-ALO student Bram Buigel tijdens de NK Indoor Atletiek in Apeldoorn Nederlands kampioen op de 800 meter.
Dat was zijn eerste medaille op een Nederlands kampioenschap en dus was hij daarover logischerwijs opgetogen. “Wauw. Een gouden medaille. Nederlands kampioen. Dat had ik echt niet van tevoren verwacht. Dit was mijn vijftiende seniorenfinale en nu echt goud. Beter kan het niet.”

De atleet van Team 4 Mijl kijkt positief terug op de steun die hij als topsporter kreeg van de Hanzehogeschool tijdens zijn studie. “De Hanzehogeschool gaf mij vrijheid in het plannen van mijn studieprogramma en was flexibel waar nodig. Daarnaast was er ook financiële ondersteuning in de vorm van een topsportbeurs. Dat was erg fijn. De combinatie topsport-studie kan soms tricky zijn. Het is belangrijk dat je daar een goede balans in vindt en dat er mensen zijn die je daarin kunnen begeleiden. Die had ik bij de opleiding en op de Hanze.” Bram focust zich nu grotendeels op de sport. “Daarnaast doe ik nu mee aan de Waterschapsverkiezingen voor Student en Water. Dat vind ik heel leuk om ernaast te doen dus ik ga nu even vol voor sport en politiek.

• Sport en Gezondheid