‘We mogen best wat meer vieren waar we mee bezig zijn’

Hanze impact event playground.jpg
Hanze impact event dick pouwels.jpg

Tijdens het Hanze Impact Event op 31 mei werd het praktijkgericht onderzoek in het zonnetje gezet en werden samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en de praktijk verder verstevigd. “We mogen best wat meer vieren waar we mee bezig zijn”, aldus voorzitter van het College van Bestuur Dick Pouwels.

Foto's: Rosan Bloem

Het woord samenwerken viel vaak tijdens het event. De hele dag maakte goed duidelijk dat samenwerken hard nodig is om onze regio sterker te maken. De lustrumeditie van het Hanze Impact Event, de Hanze bestaat dit jaar 225 jaar, stond in het teken van netwerken, waardevolle nieuwe inzichten op doen, kennis delen en van elkaar leren. In de middag was er een uitgebreid programma met vijftien kennissessies, waarbij onderzoekers en bedrijfsleven uitgebreid vertelden over wat praktijkgericht onderzoek concreet had opgeleverd.

Verkenningsrobot

Tijdens het event deelden verschillende samenwerkingsverbanden de laatste innovaties, experimenten, onderzoeken en prototypes op de playground. Zo was de Digital Society Hub onder meer aanwezig met een verkenningsrobot. Student Industrieel Product Ontwerpen Tim Streefkerk ontwikkelde in samenwerking met het Innovatiehuis van de Politie Noord-Nederland dit technologische snufje. “De robot is niet bedoeld om criminaliteit op te sporen, maar om in huis te kijken bij een vermoeden dat er iets niet in orde is met de bewoner. Als de politie eerst de deur moet forceren zorgt dat voor chaos en schade, terwijl dit soms achteraf helemaal niet nodig blijkt. Mijn robot heeft een camera, is op afstand te besturen en is zo klein dat het door de brievenbus past.”

Het lectoraat Digitale Transformatie liet op de playground onder meer zien wat er allemaal mogelijk is met virtual reality (vr). “Zo zetten we vr onder meer in bij kinderen die een mri-scan moeten ondergaan”, vertelt docent-onderzoeker Daan Tuinstra. “We laten met virtual reality kinderen wennen aan de kleine ruimte waarin ze zich bevinden en de harde geluiden die een mri-scan maakt. Daarnaast ontwikkelden we met studenten, onderzoekers en het bedrijfsleven een science robot voor mensen met dementie. We werken er hard aan om de robot zo door te ontwikkelen dat deze uiteindelijk in staat is om hele gesprekken te voeren met mensen. We zoeken tijdens het Hanze Impact Event naar nieuwe samenwerkingen en we willen graag laten zien wat we doen.”

Laten zien wat we doen, dat was een van de pijlers van het Hanze Impact Event. Of zoals CvB-voorzitter Dick Pouwels zei: “Er gebeurt veel op het gebied van praktijkgericht onderzoek op de Hanzehogeschool. We mogen best wat meer vieren waar we mee bezig zijn.”

Hybride onderzoeksgroepen
Eerder op de dag was de aftrap van de Professional Doctorate (PD). De Hanzehogeschool Groningen doet mee met een experiment van 25 Nederlandse hogescholen om een Professional Doctorate (PD) te ontwikkelen. Die is te vergelijken met een promotietraject bij de universiteit, maar met een ander karakter. Daarnaast presenteerde de Universiteit van het Noorden zeven hybride onderzoeksgroepen. De Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, NHL Stenden, Hogeschool Van Hall Larenstein, UMCG, Noorderpoort en Alfa College gaan samenwerken in deze onderzoeksgroepen.

Lees het artikel over de hybride onderzoeksgroepen