'Gezondheid is belangrijk en ik vind het mooi om bij mezelf het verschil te kunnen zien'

harm meijer
Harm Meijer

Het slot van het handbalseizoen ligt alweer een paar maanden achter ons en langzamerhand zal de voorbereiding op het nieuwe seizoen dan ook op gang komen. Ook voor student Voeding en Diëtiek Harm Meijer. Na een welverdiende vakantie hoopt de topsportstudent van de Hanze een goed seizoen 2022-2023 met Drenth Groep/Hurry-Up een mooi vervolg te geven.

Fotobron actiefoto: kicksfotos.nl

Vorig seizoen eindigde Harm met Drenth Groep/Hurry-Up als vijfde in de BENE-League en haalde hij met de ploeg uit het Drentse Zwartemeer de Nederlandse bekerfinale die helaas werd verloren van Voiendam. “Als team draaiden we best een goed seizoen”, blikt Harm terug die te boek staat als rechterhoekspeler en linkshandig is.

“Ik heb afgelopen seizoen veel kunnen spelen, ben ook tevreden over mijn eigen spel. Ik heb me kunnen ontwikkelen door een echte basiskracht te worden in het spel. In vergelijking met mijn teamgenoten ben ik nog best wel jong, maar ik merk dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen. Ook met schieten. Ik maakte meer goals. Komt ook omdat ik steeds meer gewend ben aan het team.”

Bekerfinale op Hemelvaartsdag

Het afgelopen seizoen had kunnen eindigen met een prijs, maar de bekerfinale op Hemelvaartsdag in Almere ging tegen Volendam met 29-25 verloren. “Er gingen veel supporters mee. Ook van Volendam. Ik had het gevoel dat iedereen er veel vertrouwen in had, maar vanaf het begin van de wedstrijd zakte dat weg. We speelden niet ons eigen spel, handbalden anders dan normaal. Zij hadden steeds een marge van rond de drie treffers en wij wisten niet terug te komen.”

“Ik weet niet waar het aan lag. Misschien was het de spanning. Het was een andere wedstrijd dan die je normaal speelt in de competitie. In de competitie hebben we wel laten zien dat we van Volendam kunnen winnen. Misschien hanteerden ze net de juiste tactiek in deze finale.”

Studie Voeding en Diëtiek

Naast tophandbal bij Drenth Groep/Hurry-Up studeert Harm Voeding en Diëtiek aan de Hanzehogeschool. “Ik heb eerst mbo gedaan; Marketing en Communicatie op het Johan Cruyff College”, vertelt Harm. “Ik vond het wel een leuke opleiding, maar ik merkte dat de richting Marketing niet echt bij mij past. Daarna had ik wat tussenjaren en startte ik met een opleiding aan de Johan Cruyff Academy. Die heb ik uiteindelijk niet afgemaakt. Twee jaar geleden had ik de Ziekte van Pfeiffer. Ik was twee weken echt heel ziek, viel zo’n acht kilo af. Ik merkte dat ik heel zwak was, maar uiteindelijk heb ik die kilo’s er toch weer aan kunnen krijgen. Toen kreeg ik nog meer interesse in voeding. Gezondheid is heel belangrijk en ik vind het mooi om bij mezelf het verschil te kunnen zien. Wat voeding kan doen. Daarom wil ik in de toekomst daar anderen ook bij helpen. Ik ben veel gaan fitnessen, kreeg steeds meer interesse in de werking mijn lichaam, en ondervond dat voeding enorm belangrijk is voor je gezondheid. Ik ging me daar meer in interesseren en kwam zo tot de conclusie om te kiezen voor Voeding en Diëtiek.”

Gezondere keuzes qua voeding

Ook bij handbal heeft Harm baat bij de kennis over goede voeding. “Ik ben altijd wel gezond bezig geweest, maar sinds ik met de studie ben begonnen merk ik dat ik gezondere keuzes maak qua voeding. Dat heeft zeker wel invloed op mijn prestaties met handbal. Ik merk dat ik explosiever ben geworden, al komt dat ook door de combinatie met krachttraining.”

Harm heeft onder andere een beter beeld gekregen van eiwitten, koolhydraten en vetten. “Ik ben me er nu van bewust waar ik mijn eiwitten uit moet halen en hoeveel ik nodig heb. Dat is gewoon heel belangrijk als je op hoog niveau sport. Ik ben me daar meer op gaan focussen.”

Geen hinder van reistijd

Harm woont in Rolde, handbalt in Zwartemeer en studeert in Groningen. Dat betekent veel reistijd, maar daar ondervindt hij geen hinder van. “Vanaf mijn huis is het 45 minuten rijden naar Zwartemeer en Groningen is met het openbaar vervoer voor mij ongeveer een uur reizen. Met Voeding en Diëtiek heb ik gelukkig niet heel veel lesuren op school. En vaak zijn die lesuren in de ochtend. Aangezien de handbaltrainingen in de avond zijn komt mij dat wel goed uit.”

Mocht er echt een probleem zijn, dan is er in overleg altijd wel een mouw aan te passen. “Aan het begin van vorig seizoen deden we mee aan de Europa Cup. We gingen we eerst naar Luxemburg en daarna naar Athene. Ik was dus wat langer van huis en daardoor mistte ik wel dagen van de studie.” Gelukkig kon dat worden opgelost, ondervond Harm. “Als ik dat aangeef aan de docenten en hen meld dat ik een topsportstatus heb, vinden ze dat geen probleem.”

• Sport en Gezondheid