Studeren met succes
- Nieuws
Persoonlijke aanpak Move aHead maakt verschil. Uitstelgedrag, het overzicht kwijt zijn en stress: veel studenten herkennen het. Hoe pak je dat aan? Binnen de Hanze helpt de methodiek Move aHead, ontwikkeld door het lectoraat Rehabilitatie, studenten en begeleiders om grip te krijgen – op studie én op zichzelf. Professionals kunnen zich aanmelden voor trainingen in de Move aHead-methodiek.
Tekst: Sven van der Velde
In dit artikel delen coach Reina Keun en student Claire Solleveld hun ervaringen met deze methode.
Reina Keun is coach bij het instituut voor Business, Marketing en Finance en trainer bij Hanze Student Support. Zij werkt met Move aHead om studenten te begeleiden bij cognitieve vaardigheden zoals plannen, motivatie en omgaan met uitstelgedrag. “De kracht zit in de combinatie van een kort stukje concrete theorie, met demonstraties en een oefening en dan directe toepassing op de situatie van de student,” vertelt Reina. “Bijvoorbeeld bij uitstelgedrag kijk je eerst naar de oorzaak – ligt het aan onzekerheid, gebrek aan vaardigheden, of iets anders? Pas daarna kies je een passende sessie. Zo krijg je echt maatwerk.”
Volgens Reina zijn uitstelgedrag en moeite met plannen de meest voorkomende problemen. De methodiek helpt studenten om deze grote uitdagingen op te knippen in kleine, behapbare stappen. “Je kunt er meteen mee beginnen.”
Ook voor begeleiders biedt de training veel waarde: “Je krijgt een toolkit met materiaal aangereikt, waarmee je studenten op het juiste moment het juiste kunt aanbieden. En… soms geeft het je ook weer inzicht in je eigen gedrag en valkuilen.”
Je pakt precies datgene aan waar de student op vastloopt
Claire Solleveld: “Ik heb mezelf beter leren kennen”
Studente Toegepaste Psychologie Claire Solleveld liep tijdens haar studie tegen verschillende obstakels aan. Vooral plannen bleek lastig. “Ik zette wel dingen in mijn agenda, maar het lukte me niet om me eraan te houden. Ik dacht dat ik lui was of ongedisciplineerd, maar ik kwam erachter dat het vooral ging om het maken van een realistische planning."Move aHead bood haar individuele begeleiding, afgestemd op haar situatie. “Na drie gesprekken merkte ik al verschil: ik haalde mijn deadlines en tentamens in één keer, waar ik eerder altijd herkansingen nodig had. Het voelde echt als een verademing.”
De methodiek hielp haar niet alleen met het verbeteren van cognitieve vaardigheden, maar ook met zelfinzicht: “Ik scoorde bijvoorbeeld laag op werkgeheugen. Ik dacht dat ik het misschien niet aankon, maar ik leerde dat ik gewoon meer tijd nodig heb om dingen te verwerken. Het belangrijkste is dat ik mezelf beter heb leren kennen.”
Hoewel ze aanvankelijk sceptisch was, raadt Claire Move aHead nu van harte aan: “Ze kijken echt naar jou als persoon. Het is geen standaard aanpak, maar maatwerk. Die persoonlijke benadering maakt het zo effectief.”
Hoe is de Move aHead methodiek ontstaan?
Om het studiesucces van studenten te verhogen is door de Rutgers University in de Verenigde Staten een cognitieve remediatiemethodiek ontwikkeld die zich specifiek richt op het verbeteren van cognitieve functies van studenten. In samenwerking met de Rutgers University is deze methodiek in een Comenius Leadership fellow project (2018-2021) door het lectoraat Rehabilitatie van de Hanze aangepast tot een op maat gemaakte training, verder doorontwikkeld, uitgevoerd en getest in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Een krachtige aanpak voor student én begeleider
“Move aHead blijkt een waardevolle methodiek voor studenten die door cognitieve problemen vastlopen in hun studie, maar ook voor begeleiders die hen willen ondersteunen. Dat blijkt ook uit ons onderzoek waarover we momenteel een wetenschappelijk artikel schrijven. Door maatwerk, praktische tools en persoonlijke aandacht helpt het studenten om niet alleen hun cognitieve vaardigheden te verbeteren, maar ook om zichzelf beter te begrijpen.”, zegt Petra Havinga, projectleider vanuit het lectoraat Rehabilitatie.
“We zijn nu bezig met een bredere uitrol binnen het hoger onderwijs, bij de Hanze en de RUG” vervolgt ze. “Dat doen we in het kader van het Nationaal Programma Groningen en meer specifiek het platform Mentaal Gezond Groningen. Vanuit de sociale agenda van Nij Begun is er ook financiering om de methodiek verder te implementeren binnen het mbo.”
Verdiep je in Move aHead en doe mee aan de training
Wil je weten wat Move aHead voor jou als professional en jouw studenten kan betekenen? Meld je aan voor de tweedaagse training. Bekijk de flyer met informatie over de trainingen en neem contact op met [email protected].
Onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie
Zernikeplein 23, 9747 AS Groningen
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?