Tijd voor Toekomst; met verrijkte schooldag bouwen aan kansrijke generatie Groningers

  • Blog
Nikki Jepkema en Sanne Visser

Kinderen bedachten de naam Tijd voor Toekomst toen onderzoekers van de Hanze hen vroegen hoe een programma voor verrijkte schooldagen zou moeten heten. Misschien was die naam onbewust wel een vertaling van de bekende uitspraak van Loesje: Denkend aan je toekomst, word je vanzelf groot. Want als je de tijd en ruimte krijgt om in een veilige omgeving over je toekomst na te denken, kan dat je blik verruimen en je dromen versterken.

Blog: Nikki Jepkema en Sanne Visser, projectleiders Tijd voor Toekomst

“Het programma Tijd voor Toekomst bestaat sinds 2019 in de provincie Groningen. De pilot startte op één basisschool in Bad Nieuweschans. Twee dagen per week volgden de kinderen daar een verlengde schooldag van 1,5 uur, waarin ze konden ontdekken wat hun regio – en de wereld daarbuiten – te bieden heeft. Zo kregen álle kinderen de kans om te sporten, muziek te maken of de natuur te verkennen.
Onderzoekers van de Hanze werkten samen met studenten om de invoering en ontwikkeling van deze verrijkte schooldag te onderzoeken. Samen met het schoolteam, lokale aanbieders, ouders en kinderen werd geëxperimenteerd met verschillende invullingen van de verrijkte schooldag, op zoek naar wat het beste werkte voor deze specifieke school.

Lerend netwerk

Inmiddels is het project uitgegroeid tot een provinciaal programma in alle tien gemeenten van Groningen. Scholen ontwikkelen met ondersteuning van een lerend netwerk en een lerende evaluatie een verrijkte schooldag die aansluit bij hun visie én bij de behoeften van hun leerlingen. Daarbij maken ze gebruik van inzichten en handvaten uit de Innovatiewerkplaats Tijd voor Toekomst.

Samen met studenten

In deze Innovatiewerkplaats werken studenten van diverse opleidingen samen met professionals uit het veld aan vraagstukken rondom het inrichten en verbeteren van de verrijkte schooldag. Wat op het eerste gezicht een onderwijskundige vernieuwing lijkt, blijkt in de praktijk een complex samenspel van onderwijs, kinderopvang, lokale aanbieders, wijken en dorpen, ouders, kinderen én gemeenten. Gemeenten zijn nauw betrokken, omdat Tijd voor Toekomst onderdeel is van onderwijs-, jeugd- en sociaal beleid. Studenten leren in deze innovatiewerkplaats niet alleen over deze complexiteit, maar ook dat het verrijken van de schooldag méér is dan simpelweg extra uren toevoegen.

Zo werken studenten Communicatie op dit moment aan een onderzoek onder ouders, om de samenwerking tussen school en thuis te versterken. Studenten van ALO en Sportkunde verdiepen zich in effectieve beweegprogramma’s voor kinderen, en eerder droegen studenten Voeding en Diëtetiek bij aan gezonde lunches op scholen. Ook analyseren studenten Onderwijswetenschappen (RUG) gegevens uit vragenlijsten van kinderen zodat activiteiten beter afgestemd kunnen worden op specifieke doelgroepen. Sinds kort is er een interdisciplinaire opdracht gestart rondom beroepenoriëntatie, waarbij bedrijven in de regio samen met studenten toekomstperspectieven voor kinderen helpen vormgeven.

Meer gelijke kansen

Het programma Nij Begun ondersteunt lokale gemeenschappen in Groningen bij het versterken van leefbaarheid en sociale samenhang. Nu Tijd voor Toekomst als maatregel is opgenomen binnen Nij Begun, ontstaan er nieuwe kansen om de komende dertig jaar te werken aan meer gelijke kansen voor kinderen – en hun toekomst zo groot(s) mogelijk te maken. Samen met de regio blijven we daaraan bouwen.”

Meer weten?

Tijd voor Toekomst

 

Dossiers