Unieke minor Expeditie het Gezonde Noorden startklaar

minor het gezonde noorden.jpg

In de minor Het Gezonde Noorden staat het complexe gezondheidsvraagstuk centraal. Hierbij leren studenten afkomstig van Noorderpoort, Hanzehogeschool Groningen én Rijksuniversiteit Groningen interdisciplinair samen te werken.

Om de uitdagingen van publieke gezondheid in de regio Appingedam aan te pakken, ruilen we het klassieke klaslokaal regelmatig in voor een leeromgeving in de context (inclusief de buitenlucht). De complexe gezondheidsvraagstukken die we samen met inwoners aanpakken zijn divers, denk bijvoorbeeld aan preventie van obesitas, het voorkomen van sociaal isolement of het versterken van een gezonde leefomgeving in een wijk. Studenten leren in de context niet alleen van docenten, maar vooral van elkaar en de betrokken inwoners en professionals.

Het programma is zo goed als klaar en start in september 2023. Op dit moment hebben zich 14 studenten van het Noorderpoort, de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen aangemeld. Met hen verkennen we begin september de binnenstad en de wijken van Appingedam vanuit verschillende perspectieven: dus vanbinnen en vanbuiten, vanaf het water en op het land. De expeditieleden ondernemen verbindende activiteiten waardoor we elkaar, de context en het gezondheidsvraagstuk meer kunnen doorgronden.

Meer informatie over de minor is hier te vinden en de website van Aletta Jacobs School of Public Health.

Katrien Colman

Docent Master Healthy Ageing Professional