Hoe geef je als leerkracht meer ruimte voor creativiteit in de klas?
Onderzoekers Linda Hendriks en Ineke Haakma zochten het uit aan de hand van de theorie én de praktijk. Ze ontwikkelden coaching, praktische tools en een verhalenboek over ‘mooi mislukken’. Hun missie? Leerkrachten helpen om het creatieve vermogen van kinderen écht tot bloei te laten komen.

Jouw klaslokaal ombouwen tot een broedplaats voor creatief leren? Challenge Accepted!

IMPACT

Dankzij coaching, verhalen en concrete werkvormen groeit de creativiteit van leerlingen en de creatieve autonomie-ondersteuning van leerkrachten
Leerkrachten ontdekken hoe ze creativiteit in de klas kunnen stimuleren door te observeren en te faciliteren. 
Kinderen durven te ontdekken, fouten te maken én opnieuw te proberen in een veilige, creatieve leeromgeving
Leerkracht-leerling interactie als motor voor creativiteitsontwikkeling

BETROKKEN

Dr. Linda Hendriks – Docent-onderzoeker, Lectoraten Kunsteducatie & Jeugd, Educatie & Samenleving 
Dr. Ineke Haakma – Senior onderzoeker, Lectoraat Kunsteducatie 

Iedereen heeft creatief potentieel

‘Maar… ik ben niet zo creatief’ – een zin die je vaak hoort zodra iemand iets moet bedenken of maken. Maar volgens onderzoekers Linda Hendriks en Ineke Haakma is dat eigenlijk een misvatting. Iedereen heeft namelijk creatief potentieel. “Creativiteit is geen talent dat je wel of niet hebt,” zegt Haakma. “Het is een vermogen dat in iedereen zit en dat kun je ontwikkelen.”