"Je leert omstandigheden creëren waarin verandering kan ontstaan"

  • Alumnus aan het woord
Jochem Boonstra.jpeg

Met een technische achtergrond en ervaring in de gebouwde omgeving merkte Jochem Boonstra dat hij toe was aan verbreding. Niet zozeer in kennis over systemen of techniek, maar in de manier waarop ruimtelijke opgaven verweven zijn met mensen, gedrag en belangen. Dat bracht hem bij de master Sociaal-Ruimtelijk Transitiemanagement (SRT) in Groningen. “Technisch kan er vaak heel veel,” zegt hij. “Maar in mijn werk zag ik steeds duidelijker dat het sociale deel minstens zo bepalend is. Hoe je ruimte deelt, hoe je belangen weegt, hoe je draagvlak opbouwt. Dat wilde ik beter begrijpen.”

Zoeken naar samenhang tussen het sociale en het ruimtelijke
Voor Jochem sluit de opleiding goed aan op die behoefte. Niet omdat hij een compleet nieuw vakgebied wilde betreden, maar omdat hij zijn manier van kijken wilde verbreden.

“Wat mij aanspreekt is dat SRT breder kijkt en de sociale en ruimtelijke kant met elkaar verbindt. In deze tijd zie ik het sociale draagvlak als een groter obstakel dan de techniek.”

Die brede blik ervaart hij als waardevol, juist omdat de opleiding zich richt op het verbinden van verschillende transities in de gebouwde omgeving met de mensen die daarin leven en werken.

Leren van andere invalshoeken
Het samenwerken in groepen ervaart Jochem als een belangrijk onderdeel van de opleiding. De verschillende achtergronden binnen zijn projectgroep zorgen voor nieuwe inzichten.

“In onze groep komen mensen met heel verschillende achtergronden samen. Die variatie in perspectieven maakt het werken interessant; je ziet hoe anderen naar hetzelfde onderwerp kijken en dat verruimt je eigen blik.”

Het projectwerk helpt hem ook nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Zo hield hij voor het eerst interviews met betrokkenen in het gebied.

“Dat had ik nog nooit gedaan. Ik had de eerste interviews al gevoerd voordat we daar de theorie over kregen. Toen bleek ik eigenlijk onbewust bekwaam. Met de theorie erbij werd ik bewust bekwaam. Dat vind ik een mooie ontwikkeling.”

Het Suikerterrein als praktijkomgeving
De eerste opdracht speelt op het Suikerterrein in Groningen, een gebied dat volop in beweging is en al een levendig netwerk van ondernemers en gebruikers kent. Voor Jochem is het vooral een interessante context om het vak in te oefenen.

“We kijken hoe je bestaande energie en initiatieven in een gebied meeneemt richting toekomstige ontwikkelingen. Dat gaat niet alleen over ruimtelijke keuzes, maar ook over wat er al is en hoe je dat waardeert. Het is een veelzijdige omgeving om mee te werken.”

Studie en werk combineren
Jochem werkt vier dagen per week en studeert op maandag. Die combinatie is volgens hem goed te doen, zolang hij duidelijke keuzes maakt. Omdat er rondom het Suikerterrein veel activiteiten worden georganiseerd, merkt hij dat het daarin soms zoeken is naar balans.

“De opleiding biedt veel mogelijkheden om dingen bij te wonen. Dat is positief, maar als deeltijdstudent moet ik afbakenen. Ik kan niet overal zijn en heb ook tijd nodig voor de literatuur. Dat hoort ook bij de opleiding: leren kiezen wat nodig is.”

Een manier van werken die beweging creëert
Wat hij waardeert aan de opleiding, is dat deze een manier van kijken en werken aanreikt die past bij complexe opgaven.

“Je leert niet eerst een oplossing te definiëren en die dan uit te voeren. Je leert omstandigheden creëren waarin een verandering kan ontstaan. Je werkt en stuurt tegelijk, in plaats van dat je wacht tot alles vaststaat.”

Die houding past volgens hem goed bij de vraagstukken waar hij in zijn werk mee te maken heeft.

Voor wie deze studie overweegt
Voor mensen die deze master overwegen, heeft Jochem een duidelijke boodschap.

“Ga het vooral doen. Het is zinvol als je op zoek bent naar een manier om complexe ruimtelijke vraagstukken te begrijpen vanuit meerdere perspectieven. Je bouwt voort op bestaande theorieën, maar leert ze op een andere manier inzetten, passend bij de vraagstukken van deze tijd. Het verbreedt hoe je kijkt.”

SRT in één zin
Tot slot beschrijft Jochem wat Sociaal-Ruimtelijk Transitiemanagement volgens hem betekent:

“Het creëren van randvoorwaarden en omstandigheden waardoor een transitie zich in de gewenste richting kan ontwikkelen."