Van een gebouwde omgeving naar een gezonde en duurzame samenleving
- Master
- Deeltijd
- 2 jaar
Van een gebouwde omgeving naar een gezonde en duurzame samenleving
De gebouwde omgeving is één van de meest belangrijke factoren die van invloed is op ons welbevinden. De komende jaren spelen er grote uitdagingen in onze gebouwde omgeving. Denk aan de energietransitie, klimaatadaptatie, de overgang naar een circulaire economie, digitale transformatie en thema's als inclusieve samenleving en gezond ouder worden. Ontwikkelingen die grote impact zullen hebben op hoe wij werken, zaken doen, leren, wonen en leven.
De master Sociaal-Ruimtelijk Transitiemanagement begint ieder jaar in september.
Tijdens je master werk je aan projecten waarin onderwijs, onderzoek en het werkveld samenkomen. Door praktijkgericht onderzoek kom je met innovatieve oplossingen voor actuele maatschappelijke vraagstukken.
Deze master richt zich op de uitdagingen die er spelen in de gebouwde omgeving. In deze 2-jarige deeltijd master leer je zowel in de praktijk als in de opleiding hoe je veranderingsprocessen in de gebouwde omgeving kunt aanjagen en leiden. Hierbij stel je altijd de gebruiker centraal en kijk je naar de impact die de gebouwde omgeving heeft op de mens en organisatie. Als innovatieve professional ben je in staat om experts uit verschillende vakgebieden te verbinden, te leiden en met hen samen te werken.
Onder jouw leiding worden interventies in de gebouwde omgeving gerealiseerd die niet alleen positief bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van gebruikers en een duurzamere samenleving, maar er ook voor zorgen dat organisaties bewijsbaar beter functioneren en presteren. In twee jaar tijd ontwikkel jij je tot de expert in sociaal-ruimtelijke transities waar het werkveld met smart op zit te wachten.
Jaar 1 (30 ECTS)
Het eerste jaar bestaat uit twee modules waarin in je in teamverband aan een transitievraagstuk werkt. De eerste module gaat over ‘Mens en Samenleving’ en de tweede module staat in het teken van ‘Mens en Organisatie’. De kennis en vaardigheden die je worden aangeboden in de bijbehorende theorielessen en workshops zijn ondersteunend en direct toepasbaar.
Jaar 2 (30 ECTS)
Jaar 2 bestaat uit 1 module. In dit jaar werk je aan een zelfgekozen transitievraagstuk. Daarnaast maak je zichtbaar dat je transitieteams kunt leiden, verbinden, inspireren en motiveren door een transititieteam uit jaar 1 te begeleiden. Uiteraard wordt ook dit jaar verdiepende theorie aangeboden en zijn er workshops en begeleiding om je te helpen deze rol goed te vervullen.
Beroepspraktijk (30 ECTS)
In deze module toon je aan dat je dat wat je geleerd hebt ook kunt toepassen in jouw werkomgeving. Gedurende de twee jaar van je studie werk je aan één of meer zelfgekozen transitieopgaves. Je bouwt een portfolio op waarmee je laat zien dat je ontwerpgericht kan onderzoeken, interventies kan ontwikkelen en transitieprocessen kan leiden.
De toelatingsprocedure bestaat uit drie onderdelen:
We vragen je in deze brief je motivatie om te willen starten met deze opleiding duidelijk te maken. In de brief beschrijf je daarnaast een transitievraagstuk, waaraan je zou willen werken tijdens je opleiding. Het is hierbij belangrijk dat het gaat om een actueel vraagstuk dat te maken heeft met ruimte (gebouw of gebied) in combinatie met mensen en met als doel het verbeteren van duurzaamheid en/of gezondheid. Vergeet hierbij ook niet de stakeholders te benoemen.
Voor de 0-meting maak je een zelfbeoordeling op een 7-punt Likert schaal. Per onderdeel geef je een korte toelichting op de score. Dit kan bijvoorbeeld relevante werk of studie ervaring zijn.
Tijdens het gesprek wordt je motivatie, cv en zelfbeoordeling besproken. De documenten kun je sturen naar [email protected].
Een belangrijk onderdeel van de opleiding is dat je kunt aantonen dat wat je geleerd hebt tijdens de opleiding ook kunt toepassen in jouw werkomgeving. Gedurende de twee jaar van je studie werk je daarom aan één of meer zelfgekozen transitieopgaves. Je bouwt een portfolio op waarmee je laat zien dat je ontwerpgericht kan onderzoeken, interventies kan ontwikkelen en transitieprocessen kan leiden. Het is daarom belangrijk dat je al vanaf de start van de opleiding beschikt over een relevante werkomgeving, waarbij regelmatige begeleiding vanuit de organisatie door een leidinggevende/werkplekbegeleider wordt geboden.
Als uitgangspunt geldt dat het moet gaan om een werkplek waar alle of tenminste een deel van de werkzaamheden verricht worden die in de leeruitkomsten aan de orde komen. Je wordt geacht minimaal 16 uur en maximaal 32 uren per week per studiejaar te werken in een voor de opleiding relevante praktijksituatie.
Afhankelijk van je achtergrond kun je denken aan de volgende werkplekken:
Aanmelden
Meld je aan via Studielink of door een mail te sturen naar [email protected]
Twijfel je nog of je wilt of kunt starten met de opleiding? Neem contact met ons op, dan kijken we naar de mogelijkheden. Stuur een e-mail naar bovenstaande adres.
Management- en communicatieondersteuner