Ondernemerschap en Cultuur

  • Minor
Groninger Museum 1 (1).jpg

Ondernemerschap en Cultuur

Niveau
Minor
Taal
Nederlands
Credits
30 ECTS
Startmaanden
Start: september
  • Cultuur en Kunst
  • Economie en Bedrijf

Ondernemerschap in de cultuursector mist vaak nog. Denk hierbij aan musea, schouwburgen, concerten, eventorganisaties… De doelgroepen in deze sector worden steeds jonger en hebben andere behoeftes. Daardoor worden de marketing en ondernemerschap steeds belangrijker, maar zeker ook het out of the box denken als echte ondernemers. Juist daar brengt de minor Ondernemerschap en Cultuur verandering in!

Over deze minor

In de minor Ondernemerschap en Cultuur werken studenten aan een oplossing voor een strategisch probleem van een echte opdrachtgever uit de culturele sector. Deze oplossing heeft een marketing-insteek. De contacten met de organisatie zijn met de verschillende relevante functionarissen uit het hoger management, zoals directie en communicatieadviseurs.

De studenten organiseren zich in groepen waarbij zoveel mogelijk rekening gehouden wordt met de persoonlijke voorkeuren. De begeleiding door de docenten gebeurt tijdens terugkomdagen op de Hanzehogeschool en tijdens online sessies. Op de terugkomdagen zijn sprekers uit het bedrijfsleven aanwezig die voor extra inspiratie zorgen.

Uitgangspunten van deze minor:
• Studenten beoordelen op eind (beroeps) marketing product en niet op reproductie van theorie;
• Gericht op applied science binnen de marketing en ondernemerschap;
• Een thema van en door het bedrijfsleven/cultuursector bepaald – bijvoorbeeld het Groninger Museum als opdrachtgever;
• Betrokkenheid van bedrijfsleven en werkgevers van de studenten;
• De uitdaging om een marketingplan te presenteren met een optimale balans tussen ondernemerschap, creativiteit en marketing/communicatie-concepten;
• Vijf fysieke bijeenkomsten in het gehele semester in combinatie met online begeleiding.

De docenten:
De verbonden docenten zijn werkzaam in de praktijk en combineren dit met hun docentschap op de Hanzehogeschool. De begeleiding die studenten krijgen hebben hierdoor een praktische insteek. Behalve dat er een onderwijsproduct geleverd moeten worden, dient het eindproduct ook van praktische waarde te zijn voor de culturele organisatie. Dus echt applied science – het resultaat telt!

Wat zegt de student?
“Als ik namens iedereen uit de minor mag spreken ben ik ontzettend tevreden over de kwaliteit van de minor naast de geweldige sfeer en de eindpresentatie bij de opdrachtgever in het museum met ruim 100 genodigden. Overweldigend gewoon deze eindprint. Een aanrader voor iedere student die echt iets wil betekenen en drive & passie heeft om zijn of haar zienswijze in de praktijk te brengen!”

Planning & colleges
Er zijn vijf dagen met fysieke bijeenkomst op de maandag verspreid over het gehele semester! Tijdens deze bijeenkomsten is de opdrachtgever aanwezig maar zijn er ook bedrijfspresentaties en begeleiding door de docenten voor de groepen. Daarnaast is er online begeleiding. Dus flexibel, vrijheid maar ook focus op het eindresultaat.

Toetsing
Er zijn geen tentamens maar het semester is opgedeeld uit vijf onderdelen ieder met een ander beroepsproduct wat per groep ingeleverd wordt. Alle vijf componenten vormen dan het eindresultaat voor de opdrachtgever en zijn totaal 30 EC’s.

Voor je kunt beginnen

Aanmelding
Geschikt voor iedere student van de Hanzehogeschool-opleidingen maar je hebt natuurlijk wel enige affiniteit met marketing en communicatie. Het meest belangrijke is je passie en drive om out of the box te denken. Natuurlijk dien je als Hanzehogeschoolstudent over voldoende EC’s te beschikken als hoofdfase student.

Er is geen selectie omdat de Hanzehogeschool iedereen een kans wil bieden en je moet natuurlijk voldoende EC-punten behaald hebben. Wel beperkt deze minor zich tot een klas per semester.

Wees er dus snel bij want er is veel interesse. Dus zet je wekker en meld je snel aan!
Inschrijven kan via: Christa Alfons mail naar [email protected] of bel snel: 050-5952677

Veelgestelde vragen

Contact

Interessegebieden

  • Cultuur en Kunst
  • Economie en Bedrijf