Thijs studeerde Chemie en volgt nu een masteropleiding

• Alumnus aan het woord
Thijs Kok 2.jpg

Alumnus Thijs Kok studeerde in 2021 af en besloot door te studeren bij de master Data Science for Life Science.

‘Ik was vroeger altijd bezig met hoe dingen in elkaar zitten, en ze noemden me ook wel een pyromaan, dus de keuze voor de opleiding Chemie was eigenlijk snel gemaakt. En de studie beviel heel goed, ik heb ontzettend veel geleerd. Met name polymeerchemie vond ik interessant, omdat dat vak onder andere gaat over materialen waar we heel veel mee werken: kunststoffen.

Ondanks mijn interesse in chemie besloot ik na mijn afstuderen niet meteen een baan te zoeken in de chemische wereld, maar mijn kennis eerst te verbreden. In mijn vrije tijd was ik namelijk wel eens bezig met programmeren, en ik vond het ook leuk, maar ik had nooit het doorzettingsvermogen gehad om hier echt iets mee te doen. Nu had ik de kans, dus schreef ik me in voor de master Data Science for Life Science.

Bij deze master leren we hoe we programma’s kunnen schrijven die data uit het lab verwerken en kunnen helpen om meer inzicht te krijgen in de data. We krijgen veel vakken rondom programmeren en data science. Dat is soms wel pittig, want er zit ook veel wiskunde bij die je op de opleiding Chemie niet hebt gehad. Maar voor mij is dat geen obstakel, want ik vind de onderwerpen heel interessant en dat zorgt ervoor dat ik er ook wel voor wil werken.

Ik gebruik mijn chemische kennis op dit moment niet zo heel veel meer, ook omdat de projecten die we doen vaak iets meer op de biologie richten dan op de chemie. Natuurlijk is er soms wel overlap, bijvoorbeeld in biochemische processen in de cel of technieken zoals MRI, die ook wel op de NMR lijkt die wij op de opleiding gebruiken.

Toch denk ik dat deze master me wel heel erg gaat helpen in mijn verdere carrière. Ik vind onderzoek doen ontzettend leuk en uitdagend, en met de kennis die ik nu opdoe kan ik alle data die ik als chemicus op het lab genereer veel beter verwerken en onderzoeken. Mijn ideale baan is iets in de chemo-informatica, een vrij onbekend vakgebied dat data science en chemie combineert. Maar misschien wil ik eerst ook nog wel promoveren, dat lijkt me ook erg leuk. We gaan zien wat er op mijn pad komt!’