‘Ik begon mijn examenjaar met een 2 voor scheikunde’

• Student aan het woord
Jeffrey Boxma 1.jpg

Vierdejaars Chemie Jeffrey Boxma ontdekte tijdens zijn examenjaar dat hij scheikunde een leuk vak vond, dus koos hij voor de opleiding Chemie.

‘Ik had aan het begin van havo 5 niet gedacht dat ik Chemie zou gaan studeren. Op mijn eerste  scheikundetoets dat jaar haalde ik namelijk een 2. Toen dacht ik: ik moet mijn best gaan doen, anders komt het niet goed. Vervolgens haalde ik achten en negens en bleek dat ik het vak leuk vond! Een bezoek aan de open dag haalde me over om Chemie te studeren.

De studie bestaat voor een groot deel uit praktijkwerk, dat steeds uitdagender en complexer wordt. Tijdens de practica leer je toepassen wat je tijdens colleges leert. Er is altijd een bruggetje, een “o wacht, dat heb ik gehad”-moment. Een project dat ik vooral nog kan herinneren is het maken van ibuprofen in het derde jaar, want dat is een medicijn dat je zelf wel eens gebruikt. Dat maakt het interessant.

Ik vond de combinatie tussen de theorie en de praktijk het leukst aan de opleiding. In het derde jaar komt alles wat je hebt geleerd bij elkaar in één groot experiment. Ik merkte wel dat ik mijn kennis meer actief moest bijhouden dan op de havo, en ook echt mijn huiswerk moest maken. Maar het leuke aan het hbo vind ik dat je veel meer interactie en contact met de docenten hebt, en dat maakt studeren een stuk persoonlijker.

Als je Chemie wilt studeren moet je volgens mij gedreven en gemotiveerd zijn en nauwkeurig kunnen werken, hoewel dat per richting ook wel wat verschilt. Bij analytische chemie kan één milliliter het verschil maken, bij organische chemie is het wat losser. In beide gevallen werk je met chemicaliën die gevaarlijk kunnen zijn, daar moet je tijdens practica met respect mee omgaan.

Ik heb nog niet besloten wat ik hierna ga doen, maar ik zit erover te denken om een master te gaan doen. Misschien wel een educatieve master, want het lijkt me leuk om docent-onderzoeker te worden. Dan kan ik onderzoek doen, maar daarnaast ook praktijkles geven. Misschien is dat wel de perfecte combinatie voor mij.’