‘Er is binnen de opleiding veel ruimte om je buiten de reguliere lessen te ontwikkelen’
- Student aan het woord
Studenten Verpleegkunde Marc en Huub gaan van klaslokaal naar internationaal podium. Naast de inhoud van het vak krijg je als student Verpleegkunde ook volop kansen om je te verdiepen in internationale samenwerkingen, netwerken én persoonlijke groei. Marc en Huub vertellen je over hun eigen ontwikkeling tijdens de studie en hoe dat leidde tot een bijzondere reis naar Helsinki.
‘Je begrijpt je eigen verpleegkundige identiteit beter door die naast die van anderen te leggen. Wat maakt ons uniek? Wat kunnen we van anderen leren en wat moeten we juist behouden? Door onze activiteiten leren we veel over onszelf. We worden stressbestendiger, durven onze mening te geven in lastige situaties en we denken na over hoe wij studenten opleiden en hoe een beginnend verpleegkundige eruit zou moeten zien. Het gaat dus veel verder dan alleen praten met andere studenten.’
‘In Helsinki namen we deel aan het grootste verpleegkundig congres ter wereld: het ICN-congres. Voor het eerst kregen studenten daar een prominente rol. Ons symposium “Empowering Europe’s Future Nurses” ging over onderzoek, samenwerking en vooral: praktische tips. Wat doe jij als je merkt dat je stageplek verbetering nodig heeft? Hoe zorg je dat je serieus genomen wordt? We hebben laten zien dat je als student al veel verschil kunt maken.’
‘Er zijn veel verschillen tussen verpleegkundige beroepen in Europa. In Spanje mogen verpleegkundigen medicatie voorschrijven en direct op de IC werken na de bachelor. Dat klinkt indrukwekkend, maar is het ook wenselijk? Door je internationaal te oriënteren, ontwikkel je je professionele identiteit. Dat is essentieel voor een autonome beroepsgroep. Praktisch gezien kunnen studenten zich op internationaal vlak ontwikkelen door zelf op onderzoek uit te gaan, informatie in te winnen en actief na te vragen wat de mogelijkheden zijn.’
‘Onze activiteiten binnen European Nursing Students’ Association (ENSA) en het ICN-congres helpen ook bij de profilering van de Academie voor Verpleegkunde van de Hanze. Daarnaast leveren wij door onze inzet binnen ENSA een indirecte bijdrage aan de profilering en verdere ontwikkeling van het verpleegkundig beroep. ENSA is actief betrokken bij internationale onderzoeken, waarbij de stem van de student nadrukkelijk wordt vertegenwoordigd. We laten zien dat studenten van hier actief bijdragen aan internationale zorgontwikkelingen. Als rolmodellen inspireren we anderen om verder te kijken dan het curriculum.’
‘Er is binnen de opleiding veel ruimte om je buiten de reguliere lessen te ontwikkelen. Internationale projecten of andere verdieping: er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Zoals de Duitse vertegenwoordiger tijdens ons symposium zei: “Bijna niemand zegt nee.” Als je nieuwsgierig bent, wordt er met je meegedacht. We willen studenten aanmoedigen om gewoon te vragen – vaak kan er meer dan je denkt.’’
Student Marc Folkers start na de zomer aan zijn laatste jaar van de bachelor Verpleegkunde aan de Hanze. Eerder rondde hij de mbo-opleiding tot verpleegkundige af. Naast zijn studie is hij actief als Executive Secretaris van de ENSA, voorzitter van het studentenbestuur van het Florence Netwerk en werkt hij samen met V&VN Jong Professionals aan meer zichtbaarheid voor verpleegkundestudenten. Huub de Graaf begint in september aan zijn derde jaar van de opleiding Verpleegkunde. Sinds het begin van zijn studie zet hij zich in voor studentparticipatie, zowel binnen de academie als op internationaal niveau. Hij is assistent-secretaris van ENSA, waar hij meewerkt aan het versterken van de stem van verpleegkundestudenten in Europa.
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?