ZAP 1 en ZAP 2

Er zijn twee ruimtes binnen het ZAP Groningen gebouw op het EnTranCe-terrein: ZAP 1 en ZAP 2. ZAP 1 is de ruimte waar lectoren, onderzoekers, docenten en studenten werken aan practica en projecten. Studenten van het mbo, hbo en van universitaire studies kunnen hier praktijkervaring opdoen. ZAP 1 is de ruimte waar lectoren, onderzoekers, docenten en studenten werken aan practica en projecten. Studenten van het mbo, hbo en van universitaire studies kunnen hier praktijkervaring opdoen.

ZAP 2 is waar bedrijven ruimte en apparatuur kunnen huren voor hun eigen innovatie. Zo kunnen start-ups hier hun projecten ontwikkelen en opschalen. Ook kunnen bedrijven hun R&D-activiteiten hier uitvoeren. Neem voor meer informatie over het gebruik van ZAP 2 contact op met Rob van Linschoten.

MRSU in ZAP 2

In ZAP 2 staat de MRSU. Dit is een veelzijdige installatie die veel processen kan uitvoeren voor onderzoek- en onderwijsprojecten. MRSU staat voor Multipurpose Reaction & Separation Unit. Het kan voor meerdere veelgebruikte processen binnen de chemische industrie gebruikt worden, waaronder polymerisatie, kristallisatie en het nauwkeurig scheiden van materialen.

De MRSU is gebaseerd op een 'custom' ontwerp. Docent-onderzoeker en projectleider bij ZAP, Mark Meerdink, heeft samen met studenten een ontwerp gemaakt speciaal voor deze locatie. Hierbij moest Mark niet alleen rekening houden met de wensen van docenten, onderzoekers en studenten binnen de Hanzehogeschool, RUG, en Noorderpoort, maar ook de bedrijven die gebruik maken van de faciliteiten binnen ZAP Groningen.

André Heeres en Erik Keller bij MRSU in ZAP.jpg