HEA-studenten vallen volop in de prijzen bij Hannie Schaftprijs 2022

• Alumnus aan het woord
Hannie Schaft winnaar Maarten Krukkert 2022

Op 8 september is de Hannie Schaftprijs 2022 uitgereikt tijdens de opening van het hogeschooljaar. Twee van de 3 nominaties én de winnaar waren afkomstig van de Hanze Educatie Academie (HEA). Hier zijn wij heel trots op! Samen met de studenten blikken we terug op deze geweldige prestaties en kijken we vooruit naar hun toekomstplannen.

Maarten Krukkert wint Hannie Schaftprijs
Maarten startte zijn studieloopbaan bij de Academische Pabo en volgde daarna de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. Met succes! Zijn eindwerkstuk 'Kunst in vluchtelingenkamp RIC op Lesbos (GR)' is door de jury van de Hannie Schaftprijs als beste beoordeeld.

Tijdens dit project bracht Maarten een samenwerking tot stand met Movement On The Ground, een organisatie met de missie om vluchtelingenkampen om te vormen tot veilige en helende omgevingen. Dit heeft geresulteerd in een communitybased en educatief kunstproject met als doel meer activiteiten te bieden die bijdragen aan het eigenaarschap van de bewoners van het kamp. Hiermee heeft hij de kennis en vaardigheden van 2 studies uitstekend weten te combineren.

Maarten: 'Op de Academische Pabo heb ik vooral geleerd de praktijk te verbinden aan de theorie. Hierdoor was ik tijdens mijn afstudeerproject heel gemakkelijk in staat om onderzoeksvaardigheden toe te passen in mijn onderzoek. Dat werd zeer gewaardeerd door de opdrachtgever. Op de kunstacademie heb ik echt na leren denken over de filosofische vraagstukken in het leven in samenhang met kunst. Qua visievorming vond ik dat erg verrijkend ten opzichte van de pabo.'

'Vanwege mijn brede profiel ben ik zeer breed inzetbaar. Zo gaf ik tijdens mijn studie aan de kunstacademie al les op het vo in de vakken Nederlands, tekenen en CKV.
Inmiddels werk ik als begeleider en coördinator voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen bij Movement On The Ground, waar ik mijn afstudeeronderzoek heb gedaan. Hier komt al mijn opgedane kennis veelvoudig van pas, bijvoorbeeld bij de huiswerkbegeleiding van de jongeren. Maar ook in andere facetten van mijn werk. Het is namelijk niet zo dat je geen onderwijs krijgt, als je niet in school bent. Ik leer deze jongeren hoe je duidelijke taal geeft aan je gevoelens en hoe je jezelf moet onderhouden.'

'Het mooiste aan het werken met jongeren? Ik vind het vooral heel interessant om van de doelgroep waarmee ik werk te leren. Wat kan ik ze bieden en wat kan ik van ze kan leren.'

Bekijk het nominatiefilmpje met Maarten voor de Hannie Schaftprijs.
Lees ook het interview met Maarten over zijn afstudeerproject op Lesbos.

Tweede prijs voor Aryanne Abma en Suzanne Meursing
Aryanne en Suzanne kregen de kans om hun talenten en passies te combineren bij de lerarenopleiding pabo met hun werkstuk 'De Regenboogkoffer'. Hiermee wonnen zij de tweede prijs bij de Hannie Schaftprijs 2022.

Aryanne: 'Suzanne en ik wilde beide graag wat betekenen voor de LHBTI+ in het onderwijs. We kenden elkaar al van de Gender and Sexuality Alliance (GSA) bij de Pedagogische Academie en hebben beide een passie voor lezen en boeken. Daaruit ontstond het plan om gedurende de Paarse week op de academie een workshop te houden over kinderboeken die te maken hebben met het LHBTI thema en hoe je deze kan inzetten in de klas. Dit was een groot succes! Na overleg met een docent kwam toen al snel het idee van de Regenboogkoffer naar voren.'

'Door middel van dit project hebben wij onze passie kunnen volgen en hier letterlijk vorm aan kunnen geven. Voor ons persoonlijk heeft het vooral inzicht gegeven in: wat hadden wij fijn hadden gevonden als kind en wat kunnen wij nu de leerlingen bieden. Met de leskoffer willen we leraren op scholen handvatten geven om het onderwerp LHBTI+ op een pedagogische en respectvolle manier te bespreken in de klas.'

Suzanne is inmiddels overgestapt naar de opleiding Social Work. Dit betekent niet dat er einde komt aan hun gezamenlijke project. Juist door het combineren van hun kennis hopen ze samen in de toekomst nog veel meer te kunnen betekenen voor de LHBTI+, zowel in het onderwijs als in de samenleving.

Bekijk het nominatiefilmpje met Aryanne en Suzanne voor de Hannie Schaftprijs.

De Hannie Schaftprijs is een prijs, die tweejaarlijks wordt uitgereikt bij de Hanzehogeschool voor het beste werkstuk waaruit maatschappelijk engagement spreekt. Aan de prijs is een  een geldbedrag van € 2.000,- verbonden en een beeldje ontworpen door kunstenares Truus Menger-Oversteegen, die samen met Hannie Schaft in het verzet heeft gezeten. Lees meer over de Hannie Schaftprijs.

Met de Hanze Educatie Academie bundelt de Hanzehogeschool haar aanbod aan educatieve opleidingen. Door opleidingen aan te bieden die een lerarenopleiding combineren met een ander vakgebied leiden we studenten niet alleen op tot een uitstekend leraar en docent. Ze ontwikkelen ook extra skills waarmee zij de maatschappij nog meer te bieden hebben én hun carrièremogelijkheden vergroten. Lees meer over de Hanze Educatie Academie.

• Cultuur en Kunst
  • Onderwijs en Opvoeding