Minor Leefstijl­coaching ontvangt accreditatie van beroeps­vereniging

09-10 Berry Holland-2.jpg

De minor Leefstijlcoaching heeft een accreditatie ontvangen van Beroepsvereniging Leefstijlcoaches Nederland (BLCN). Dat is goed nieuws, want er is veel vraag vanuit zorgverzekeraars naar gecertificeerde leefstijlcoaches. De accreditatie zorgt ervoor dat studenten die de minor afgerond hebben als leefstijlcoach behandelingen kunnen aanbieden die door de zorgverzekeraars vergoed worden.

In Nederland zijn 3,5 miljoen mensen tussen de 18 en 75 jaar die in aanmerking komen voor een GLI-zorgtraject. Een gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) is een programma voor mensen met overgewicht of obesitas. Een GLI helpt mensen bij een gedragsverandering. Voor dit zorgtraject worden behandelingen door zorgverzekeraars vergoed, mits je een accreditatie van BLCN hebt. “Iedereen kan zich in principe leefstijlcoach noemen”, zegt Berry van Holland van het Instituut voor Sportstudies die actief betrokken was bij het aanvragen van de accreditatie. “Maar als je geen erkend diploma hebt dan krijg je de behandelingen niet vergoed. Dat we voor onze minor een accreditatie hebben ontvangen, zegt dat studenten genoeg kennis hebben om als gecertificeerd leefstijlcoach aan de slag te gaan. Het is een waardering vanuit de beroepsvereniging naar ons als opleider. De minor beschikt over voldoende inhoud om studenten op te leiden tot gecertificeerde en bekwame leefstijlcoaches.”

De minor Leefstijlcoaching startte in 2021 en inmiddels hebben zo’n 200 studenten de minor gevolgd, weet Van Holland. Met inzet van collega’s van het Instituut voor Sportstudies, de Academie voor Gezondheidsstudies en de Academie voor Sociale studies wordt het programma vormgegeven. “Studenten kozen ook bewust voor de minor omdat we bezig waren met het aanvragen van de accreditatie. Niet alleen huidige studenten ontvangen een gecertificeerd diploma, alle studenten die de afgelopen twee jaar de minor succesvol hebben afgerond en een hbo-diploma hebben, kunnen via de beroepsvereniging een accreditatie krijgen. Docenten en andere collega’s die betrokken zijn bij de minor zijn blij met de accreditatie en zien het echt als een meerwaarde voor de minor”, aldus Van Holland. Mede-ontwikkelaar van de minor Daan van Welie van de opleiding Voeding & Diëtetiek voegt eraan toe: “De minor is een bijzondere samenwerking tussen opleidingen van verschillende schools. De uitdaging lag in het samenbrengen van verschillende onderwijsstructuren. Met een groep enthousiaste docenten is het gelukt de expertise op het gebied van voeding, bewegen, coaching, slaap en ontspanning samen te brengen tot één geheel.”

140 punten

Van Holland en zijn collega’s moesten de nodige informatie aanleveren bij de beroepsvereniging om de accreditatie in de wacht te slepen. “We moesten aan 140 punten voldoen en veel informatie aanleveren. Onder meer de jaarplannen van de betrokken opleidingen, een examenplan, achtergrondinformatie van de docenten, literatuurlijst, lesmateriaal en een zelfreflectierapport. Daarnaast moesten we aantonen hoe bepaalde thema’s terugkomen in de verschillende modules, hoe deze worden getoetst en waar nog eventuele hiaten liggen in de minor. Je kunt natuurlijk niet meteen aan alle 140 punten voldoen. Het hele traject voor de aanvraag heeft een halfjaar in beslag genomen en eind augustus hebben we de accreditatie ook daadwerkelijk ontvangen. De accreditatie is geldig voor vijf jaar. Ondertussen zijn wij continue bezig om kleine verbeteringen aan te brengen in de minor”, zegt Van Holland.

Tijdens de minor leren studenten mensen te helpen op weg naar een gezonde leefstijl. De minor bestaat uit zes modules, waarbij studenten cliënten met verschillende problematiek moeten coachen. Verschillende casussen worden behandeld om studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de praktijk.

• Sport en Gezondheid